Kulturhistorisk seminar: Følelseshistorie

Aarhus Universitet, Jens Chr. Skous Vej 3, bygning 1453-131

Forskningsprogrammet for Historie

At skrive skilsmissens følelseshistorie

v. Karen Vallgårda (lektor, Saxo-instituttet, KU)

Har følelser en historie? Hvordan forekommer historiske forandringer i følelseskulturer? Hvordan kan vi analysere de historiske aktørers følelser? Hvilke kilder kan man bruge, og hvordan kan man fortolke dem? Med udgangspunkt i mit arbejde med skilsmissens følelseshistorie i Danmark fra 1885 til i dag vil jeg diskutere nogle af de muligheder, udfordringer og problematikker, det følelseshistoriske forskningsfelt rummer.

Følelser – diskurser, krop og bevægelse

v. Tine Damsholt (professor MSO, Saxo-instituttet, KU)

Følelsers kropslige side – at de erfares og kommer til udtryk via kroppen har ofte været fremhævet som argument for, at de er ahistoriske. I hvert fald i en eller anden forstand. Med udgangspunkt i den måde følelser og følsomhed kommer til syne og bliver genstand for opmærksomhed i det sene 1700-tal vil jeg diskutere, hvordan man kan undersøge følelser som på én gang kropslige (erfarede, praktiserede) og samtidigt diskursive og historisk specifikke.

Find vej: http://www.au.dk/om/organisation/find-au/bygningskort/