Hvilken rolle spiller OECD egentlig i Folkeskolen?

OECD deler vandene, når det kommer til uddannelsespolitik. Sælger OECD ud af skolens sjæl, eller ruster de snarere vores børn og unge til at klare sig i fremtiden? Med konferencen ’Improving schools through an international outlook’ stiller DPU, Aarhus Universitet skarpt på, hvad der er op og ned i forholdet mellem OECD og den danske folkeskole.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 4. oktober 2018,  kl. 08:45 - 17:00

DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

OECD har længe spillet en vigtig rolle i både uddannelsespolitik og uddannelsespraksis. På konferencen bliver OECD’s betydning for den danske folkeskole sat under lup, ligesom konferencen ser nærmere på OECD’s forsknings- og udviklingsarbejde på uddannelsesområdet og på, hvordan informationer og anbefalinger fra organisationen omsættes i OECD-landenes nationale uddannelsespolitik og –praksis.

”OECD står bag nogle af de mest progressive indslag i skoledebatten. Selv om vi ikke kender fremtiden endnu, ved vi dog, at vi lever i en tid præget af store og hastige forandringer. De anbefalinger, der kommer fra OECD, tager afsæt i en konkret forestillet, fremtidig verden. Hvordan indretter vi vores uddannelser, så vi kan forberede os bedst muligt på den? Men OECD er ikke kun PISA-målinger og ’21st Century Skills’. Også OECD ændrer sig, og i disse år ser vi et øget fokus på f.eks. social ulighed og god undervisning, ligesom ’The Future of Education and Skills 2030’-projektet ikke kun handler om kompetencer og kvalifikationer, men også om værdier og holdninger,” siger Jens Rasmussen, professor ved DPU, Aarhus Universitet og medarrangør af konferencen.

Konferencen åbner med key note-oplægget ’Megatrends. Students’ and teachers’ future competencies. Recommendations for educational policy and practice’ af Andreas Schleicher, direktør for OECD’s ‘Directorate of Education and Skills’.

Konferencen henvender sig bl.a. til kommunale forvaltninger på børne- og ungeområdet, skoleledere, lærere, interesseorganisationer på børne- og ungeområdet, studerende og i det hele taget alle med interesse for international skoleforskning.

Konferencen afholdes på engelsk.

Se program og tilmeld dig