Kristendommens globale historie siden ca. 1500

Et seminar om kristendommens historiske udvikling siden ca. 1500 i anledning afoffentliggørelsen af et trebindsværket ”History of Global Christianity.”

Oplysninger om arrangementet

torsdag 30. august 2018, kl. 13:15 - fredag 31. august 2018, kl. 13:00

Preben Hornung-stuen, Studenternes Hus, Aarhus Universitet.

Et seminar om kristendommens historiske udvikling siden ca. 1500 vil blive afholdt på Århus Universitet d. 30.-31. august 2018. Anledningen er offentliggørelsen af et trebindsværk, der rummer bidrag af 35 internationale fagfolk ”History of Global Christianity”, vol.s I, II og III De tre bøger er udgivet på engelsk og tysk i parallelle udgaver. De er redigeret af Jens Holger Schjørring i samarbejde med Norman A. Hjelm (USA) og Kevin Ward (England). Formålet med seminaret er at præsentere bøgerne og indlede en diskussion om indholdet.

Seminaret vil blive afholdt på engelsk.

Der vil blive indlæg ved 4 af forfatterne, og tre kolleger fra hhv. Oslo, Kiel og København vil indlede en kritisk drøftelse som oplæg til en debat, hvortil også seminarets øvrige deltagere er velkomne til at bidrage.

Deltagelse i seminaret er gratis. Deltagere bedes tilmelde sig af hensyn til kaffe/the i pauserne samt frokost/reception fredag. Tilmelding senest 24.august til: https://auws.au.dk/Kristendommens_globale_historie_siden_ca_1500

Program:

Torsdag d. 30 august:

13,15: Velkomst ved Jan Dietrich, Afd for Teologi ved Aarhus Universitet.

Præsentation af bøgerne ved Jens Holger Schjørring og Hartmut Lehmann (Kiel).

15,00: Kaffe/the

15,30: Præsentation fortsat ved Christian Gottlieb (KU).

16,30: Oplæg til kritisk drøftelse ved Viggo Mortensen (AU) og Andreas Müller (Kiel).

Fredag d. 31. august:

9,15: Oplæg til kritisk drøftelse ved Tine Reeh (KU) og Hallgeir Elstad (Oslo).

10,30: Kaffe/the

11,00: Drøftelse med indlæg fra salen.

12,00: Afsluttende bemærkninger ved forfatterne og oplægsholderne.

13,00: Frokost/reception i Richard Mortensen-stuen, Studenternes Hus (finansieret af Den Tyske Ambassade, København).