Visionsdag om digitale kompetencer

Visionsdagen sætter fokus på indarbejdelse af digitale kompetencer i fagene på de gymnasiale uddannelser. På visionsdagen præsenteres viden og erfaringer fra forskningsprojektet DiDaK, hvori 5 skoler har eksperimenteret med digitale kompetencer i undervisningen og i etablering af en digital skolekultur. HUSK tilmelding.

Onsdag 6. februar 2019,  kl. 09:30 - 16:00

Sted

Aarhus Universitet, Konferencecenter v/Stakladen, Frederik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus C

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier

Den 6. februar 2019 klokken 9.30-16.00 afholdes visionsdag for DiDaK-projektet (Digital Dannelse og Kompetenceudvikling). Visionsdagen foregår i Aarhus Universitet og er åben for alle, der er interesserede i digital dannelse og de nyeste erfaringer med at indarbejde digitale kompetencer i gymnasieundervisningen.

Visionsdagen sætter fokus på to overordnede spørgsmål: 1) Hvordan kan man indarbejde digitale kompetencer i fagene? 2) Hvordan kan skoleledelsen arbejde organisatorisk hen imod en digital skolekultur. På visionsdagen vil der være oplæg af DiDaK-forskningsgruppen og præsentationer af konkrete erfaringer fra lærere og ledere, der har arbejdet med disse spørgsmål i DiDaK-projektet.

Visionsdagen vil gerne igangsætte en diskussion af, hvordan skolerne arbejder videre efter projektet, og hvordan projektets erfaringer kan overføres og bringes i anvendelse på andre gymnasieskoler landet over.

Den fælles visionsdag adresserer både den organisatoriske forankring og implementeringen af digitale kompetencer i fag og faglige forløb, og henvender sig til ledere og lærere på landets gymnasier. Desuden vil ledere og lærere fra projektets 5 demonstrationsskoler, forskere fra Aarhus Universitet og repræsentanter fra STIL deltage.

Pris: Kr. 750,00 for de, der ikke har været med i kerne-gruppen af lærere og ledere fra DiDaK-skolerne. Inkl. forplejning og materialer.

Tilmelding: events.au.dk/didakvisionsdag

9.00 - 9.30Morgenkaffe og morgenbrød
9.30 - 10.00     Perspektiver for arbejdet med digitale kompetenceområder
Christian Dalsgaard, CUDiM, AU
10.00 - 10.15Digitale vilkår og ønsker
Kristian Kallesen, Styrelsen for It og Læring (STIL)

Elevperspektiv

10.15 - 11.00    Det digitale instinkt
Mette Alma Kjærsholm Boie og Francesco Caviglia, CUDiM, AU
11.00 - 11.15    Kaffepause

Undervisningsperspektiv

11.15 - 11.37Information Problem-solving
Flemming Sørensen, Baltorp Gymnasium
11.37 - 12.00Demokratisk digital debat
Mikkel Kryel, Aarhus HF & VUC

Frokost
12.45 - 13.07Matematikkens DNA?
Clemens Nordentoft, Viborg Gymnasium & HF
13.07 - 13.30Opsamle, organisere og præsentere data i idræt