Workshop 2018. Teknologiforståelse og datalogisk tænkning

Med fem kursusgange for studerende på DPU.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 25. oktober 2018,  kl. 15:00 - 17:00

Lokale udsendes

25. oktober:
Datalogi og algoritmisk tænkning.
Introduktion til databegrebet og algoritmer. Historisk-teoretisk fundament

1. november:
Teknologiforståelse og datalogisk tænkning i uddannelse
Hvad? Hvorfor? Hvordan? Pædagogik og dannelsessyn

8. november:
Algoritmers subjektive værdier/meninger indlejret i kode.
Eksempler på og diskussion af problemstillinger

15. november:
Problemløsning med teknologier i praksis
Planlægning af undervisning

22. november:
Nye elev- og lærerroller samt evaluering af praksisser med teknologier
Hvori består udfordringerne? Hvad er potentialet?

I 2018 offentliggjorde undervisningsministeriet en handlingsplan for teknologi i undervisningen og iværksatte en række forsøg med faget teknologiforståelse i folkeskolen gennem en treårig periode. Visionen er, at danske børn og unge skal kunne skabe kreativt med digital teknologi og ikke blot forbruge den, og at alle kan deltage aktivt i vores demokratiske samfund. Det betyder, at vi skal kunne forholde os kritisk til algoritmer og være klædt på til de ændringer i kerneydelser, man spår på arbejdsmarkedet i de kommende år, hvor mange opgaver løbende vil kunne digitaliseres.

I takt med den stigende interesse for teknologiforståelse og datalogisk tænkning er der også en stigende interesse for, at undervisere og konsulenter skal udvikle kompetencer på området. Dette kursus giver studerende mulighed for at få en introduktion til området. Kurset kræver intet forudgående kendskab og er relevant på tværs af studieretninger og semestre.

De fem kursusgange vil være opbygget over samme form: Forberedelse i form af tekster/videoer inden kurset, diskussion, (gruppe)øvelser imellem kursusgangene og præsentation/diskussion af løsninger. Da kurset ikke har været gennemført tidligere, kan der løbende forekomme ændringer i indhold og form. Al litteratur vil blive sendt som pdf eller link = ingen  bogkøb.

Kurset er ekstra-curriculært og uden eksamen/prøve. Ved deltagelse i mindst fire af de fem kursusgange får den studerende et bevis på deltagelse med en kort beskrivelse af kursets indhold, der kan vedlægges ens uddannelsesbevis.

Tilmelding senest 14. sep. 2018 via: auws.au.dk/Workshop_teknologi_og_data

Alle kursusgange foregår på DPU i Emdrup (med videolink til Aarhus).

Underviser: Ph.d.-studerende Elisa Nadire Caeli Forsker i datalogisk tænkning og teknologiforståelse i almen uddannelse. Kontakt: elisa@edu.au.dk