Aktuelt

Nyheder

13.12.2017 | Forskning

Skræmmende nyt om horrorforskning

Mathias Clasen er lektor i engelsk og en garvet horrorforsker, der med sin seneste publikation, Why Horror Seduces, anlægger ny evolutionær tilgang til horror.

12.12.2017 | Priser

Mogens Nykjær tildelt hæderslegat

Mogens Nykjær får tildelt et hæderslegat fra Ole Haslunds Kunstnerfond for sin forskning, undervisning og formidling af den europæiske kulturarv.

Tegning fra undersøgelsen.

11.12.2017 | Forskning

Hvorfor står drengen til venstre for pigen?

Et nyt forskningsresultat viser, at sætningsgrammatik påvirker vores forestillingsevne. Bag resultatet står Mikkel Wallentin, der er lektor i kognitionsvidenskab på Aarhus Universitet og Sofia Stroustrup, der gik i 2.G på Stenhus Gymnasium i Holbæk, da forskningsprojektet tog sin spæde start.

07.12.2017 | Forskning

Spot på fremtidens kompetencebehov

Konferencen High Tech – Human Touch satte spot på fremtidens kompetencebehov i en digital tidsalder. I løbet af dagens program gav en lang række eksperter og praktikere deres bud på, hvorfor de humanistiske kompetencer er afgørende komponenter for fremtidens erhvervsudvikling. Se video fra dagen.

07.12.2017 | Arkæologi

Wildebeest no more: The death of Africa’s great migrations

The study by Mette Løvschal and her research group that was published in Scientific Reports (Nature) earlier this year is now mentioned in New Scientist.

06.12.2017 | Teologi

Lars Buch Viftrup – ny ph.d.-studerende ved Afdeling for Teologi

”Kirken i byrummet. Byen i kirkerummet” lyder titlen på det ph.d.-projekt, der med rummet som metafor skal undersøge kirkens rolle i byudvikling i Aarhus i et krydsfelt mellem teologi, kirke, folk og by.

06.12.2017 | Teologi

Steen Skovsgaard – tidligere biskop og nu ph.d.-studerende

Projekttitel: Dommedag i islam - en analyse og diskussion af nyere dansk præsentations- og undervisningsmateriale om dommedag - med særligt henblik på spørgsmålet om ”de andre.”

06.12.2017 | Asterisk 84

De unge sender oprøret på pension

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, viser en ny international undersøgelse. Men samtidig er danske elever mindst tilbøjelige til at engagere sig i samfundet.

06.12.2017 | Asterisk 84

Dannelse i en robottid

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen, der hæver os over robotterne, lyder det fra filosof og idéhistoriker på DPU Lars Geer Hammershøj.

06.12.2017 | Asterisk 84

Fri af præstationspres

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Undervisning og øvelser i stresshåndtering og meditation ruster gymnasieelever til at håndtere stress, når de bliver fanget i et krydspres mellem præstationskrav og et virvar af lektier, afleveringer samt presset over at skulle præstere socialt. Det…

Viser resultater 61 til 70 ud af 2853

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Arrangementer

tor 05 apr
09:00-15:00 | Nobelparken, Building 1483, Room 656. Floor 6
PhD Course, Conference Presentations: Preparation and Delivery (Day 1 out of 4)
Careful preparation and clear communication are key to delivering a successful conference presentation in an international context. This course aims to provide PhD students with insight into the key characteristics of effective academic oral presentations, as well as with knowledge and tools to develop skills and confidence in communicating research-related material in English. deadline registration: March 19, 2018.
tor 05 apr
17:30-18:30 | Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Foredrag i Dansk Ægyptologisk Selskab
Glas fra fjerne egne, ved Museumsinspektør Jeanette Varberg, Moesgaard Museum/Nationalmuseet
tir 10 apr
10:00-12:00 | Nobelparken, bygning 1483, lokale 454 (4. etage)
StuDIY: Analyse
Er du studerende på Arts og vil du gerne være bedre til at: Læse og forstå pensum i dybden? Skabe en rød tråd i dine opgaver? Formulere dig akademisk? Eller vil du gerne blive mere skarp til akademisk formidling generelt? Så er StuDIY noget for dig! StuDIY er en sammenskrivning af ”Study” og ”Do It Yourself”. Husk tilmelding.
ons 11 apr
10:00-16:00 | DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV.
Årlig konference i Nationalt Center for Skoleforskning
Med de seneste 10 års øgede politiske og forskningsmæssige fokus på betydningen af høj kvalitet i skole og dagtilbud følger et stigende behov for at diskutere og undersøge hvad kvalitet er, hvordan vi undersøger betydningen af den og - ikke mindst - hvordan den skabes og understøttes konkret i pædagogisk og didaktisk praksis.
tor 12 apr
09:00-15:00 | Nobelparken, Building 1483, Room 656. Floor 6
PhD Course, Conference Presentations: Preparation and Delivery (Day 2 out of 4)
Careful preparation and clear communication are key to delivering a successful conference presentation in an international context. This course aims to provide PhD students with insight into the key characteristics of effective academic oral presentations, as well as with knowledge and tools to develop skills and confidence in communicating research-related material in English.
tor 12 apr
15:00-17:00 | Danish School of Education, Campus Emdrup, building D, ‘Glassalen’ (room D170).
Study intensity and the new ideal student?
A CHEF panel discussion between three parties with expertise in the Danish higher education system: The policy level, represented by Jens Storm from the Ministry of Higher Education and Science, the institutional level, represented by experts on teaching and learning in higher education Lars Ulriksen (KU) og Ane Quortrup (SDU) and the students, represented by spokeswoman from the Danish Student Confederation, Sana Doost.
man 16 apr
10:00-16:00 | Aarhus, Nobelparken, Jens Chr. Skous Vej 4. Building 1483, Room 454 (Floor 4)
PhD Course: Introduction to PhD supervision for PhD students at Arts
PhD Course: Introduction to PhD supervision for PhD students at Arts The course is a compulsory course for all PhD students at Arts. Following the course, the participants complete a reflection paper on the themes discussed during the course and on how they think that these themes will be relevant and apply to their own specific PhD process. This reflection paper is to be used in the PhD students’ dialogue with their supervisor(s) about their future collaboration. Registration Deadline: March 19.
tir 17 apr
09:30-16:00 | Festsalen (A220), DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Smag & Læring
Konference om madskoler, madkundskab, smagsdidaktik og læring med fokus på børn og unge
tir 17 apr
13:00-17:00 | Nobelparken, 1461-516
Seminar with Sabine Hiebsch: ”Ecclesiology of a Lutheran minority in the Dutch Golden Age: A closer look at the sources”
tir 17 apr
19:00-21:00 | 131, bygning 1453
Tænkning om tænkning i det gamle Israel og de gamle højkulturer
Oplæg I Teologisk Forening v. Lektor Jan Dietrich og Prof. Jaco Gericke, North-West Univ., Syd-Afrika

Viser resultater 61 til 70 ud af 125

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste