Aktuelt

Nyheder

22.06.2017 | Social udsathed/arv

Hver femte skoleelev får støttende undervisning og trives dårligt

En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at ca. hver femte elev har udfordringer i forbindelse med deres skolegang og modtager støttende undervisning. Alligevel har mange elever stadig store vanskeligheder – fagligt og socialt.

21.06.2017 | Dannelse/demokrati

Fortidens tanker om pædagogik skal løfte diskussionen om fremtidens uddannelse

Når vi i dag taler om resiliens og robusthed, løber der en lang historisk parallel tilbage til John Lockes hærdningspædagogik i 1600-tallet. Og når vi sætter dannelse op mod læringsmål, bygger vi videre på 2500 års diskussion om forholdet mellem kundskaber og egenskaber. Tre DPU-forskere har netop udgivet ’Pædagogikkens idehistorie’, der skal give…

20.06.2017 | Religionsvidenskab

Islam i Danmark

De danske moskéer har fået mere styr på økonomien og en bedre forståelse af de organisatoriske og bureaukratiske rammer for trossamfund i Danmark. Det er en af konklusionerne i e-årbogen ”Religion i Danmark,” som Center for SamtidsReligion på Aarhus Universitet står bag.

20.06.2017 | Folkeskole

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

Udgravning ved Vasagård på Bornholm, hvor resterne af en cirkulær tempelstruktur fra omkring 2900 f.Kr. undersøges. Foto: Michael Thorsen, Bornholms Museum.

16.06.2017 | Forskning

Stort potentiale i at kombinere arkæologisk data med DNA-analyser

Et tættere samarbejde mellem arkæologer og genetikere vil resultere i større og mere nuanceret viden om menneskets forhistorie. Det konkluderer adjunkt Niels Nørkjær Johannsen fra Afd. for Arkæologi og Kulturarvsstudier samt Interacting Minds Centre i en artikel, der netop er publiceret i Science.

15.06.2017 | Antropologi

Centre for Environmental Humanities receives interdisciplinary network funding

The Centre for Environmental Humanities (CEH) has been awarded a total of DKK 274.135 by the Committee for Research and External Cooperation at Aarhus University to grow its scope and scale. This expansion will be led by CEH Deputy Director Heather Swanson.

15.06.2017 | Antropologi

SORT

Med udstillingen “SORT [ˈsoɐ̯d] - træd ind i en antropologisk ordbog” inviterer 77 studerende på antropologi Moesgaard Museums gæster til at opleve, hvad farven sort betyder for os mennesker

Post.doc. Jette Bendixen Rønkilde

13.06.2017 | Teologi

LUMEN hjemtager strategiske midler til nyt netværk på Aarhus Universitet

Universitetsledelsen har bevilliget midler til etableringen af et nyt tværgående netværk under LUMEN-centret, som skal styrke den interdisciplinære forskning på Aarhus Universitet.

13.06.2017 | Historie og Klassiske Studier

Ph.d.-stipendiat Byron Rom-Jensen modtager Orm Øverland Prisen

The Nordic Association for American Studies (NAAS) har for første gang uddelt Orm Øverland prisen for bedste kandidat- eller ph.d.-opgave til en medarbejder på Aarhus Universitet.

08.06.2017 | Grundskole

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. Det rammer idrætsklubberne, der som del af deres tiltræknings- og fastholdelsesstrategi må give endnu mere plads til de unges uddannelse. Sådan lyder…

Viser resultater 61 til 70 ud af 2740

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Arrangementer

ons 11 okt
09:00-14:00 | Store sal på Kasernen (byg. 1585)
Kunsthistorisk Karrieredag
Hvad kan jeg blive som kunsthistoriker?
ons 11 okt
09:00-18:00 | UrbNet, Aarhus University, Moesgaard Allé 20, 8270 Højbjerg (bldg. 4230, room 232)
Specialist workshop: Danish-German Jerash Northwest Quarter Project
Organised by Professor Rubina Raja (Aarhus Universitet) and Professor Achim Lichtenberger (Westfälische Wilhelms-Universität Münster). Joint workshop between the Danish National Research Foundation's Centre of Excellence for Urban Network Evolutions (UrbNet), the Danish-German Jerash Northwest-Quarter Project and Ceramics in Context (funded by the Carlsberg Foundation).
ons 11 okt
11:00-12:00 | Aud. 2 (4206-121), Moesgaard
Brown Bag Seminar: (Staff only) When vaccines go viral: a call for digital humanities?
ons 11 okt
12:00-13:00 | Lokale 1483-524 (DPU-Lounge), Jens Chr. Skous Vej 4, 8000 Aarhus C
Uddannelsesforskningens gyldighed og relevans
Lunch talk på DPU, Aarhus.
ons 11 okt
17:00-19:00 | Coding Pirates, CUDiM: Nobelparken i Bygning 1483, lokale 454
Coding Pirates - onsdag i uge 41
Coding Pirates CUDiM, Coding Pirates GameDev og Coding Pirates MediaLabX er 3 afdelinger af Coding Pirates Aarhus der holder til på og bestyres af folk fra CUDiM, Arts, Aarhus Universitet. Afdelingerne afvikler ugentlige IT-kreative workshops for børn og unge i alderen 7-17 år. For mere information tag kontakt til Rikke Toft Nørgård, formand for Coding Pirates Aarhus og lektor på CUDiM, AU.
tor 12 okt
09:00-15:00 | CUDiM, Nobelparken, Building 1483, Room 656
PhD Course, Conference Presentation: Preparation and Delivery (day 4 out of 4)
Careful preparation and clear communication are key to delivering a successful conference presentation in an international context.
tor 12 okt
09:00-18:00 | UrbNet, Aarhus University, Moesgaard Allé 20, 8270 Højbjerg (bldg. 4230, room 232)
Cilician Wine, African Plates, Italian Cooking – Imported Pottery in the Decapolis in Roman to Early Islamic Times
Organised by Professor Rubina Raja (Aarhus Universitet) and Professor Achim Lichtenberger (Westfälische Wilhelms-Universität Münster). Joint workshop between the Danish National Research Foundation's Centre of Excellence for Urban Network Evolutions (UrbNet), the Danish-German Jerash Northwest-Quarter Project and Ceramics in Context (funded by the Carlsberg Foundation).
tor 12 okt
10:00-12:00 | Nobelparken, bygning 1451, lokale 219
StuDIY - Problemformulering
handler bl.a. om: Hele opgaven i én problemformulering. Problemformuleringens rolle i opgaveprocessen og i den endelige opgave. Afgrænsning af problemformulering samt Problemformuleringens indhold og form. Husk tilmelding senest 10/10
tor 12 okt
12:00-13:00 | Campus Aarhus, Nobelparken building 1483, room 616, video link to DPU Emdrup, Room D118
CHEF lunchtime talk: The Danish 'Dimensioning Model': On the devaluation of the Humanities and their emerging strategies for regaining value
Speaker: Miriam Madsen, PhD student, Danish School of Education, Aarhus University.
tor 12 okt
12:00-13:00 | Campus Aarhus, Nobelparken, building 1483, room 616. Video link to DPU Emdrup, Tuborgvej 164, Copenhagen NV, Room D118
CHEF lunchtime talk: The Danish 'Dimensioning Model': On the devaluation of the Humanities and their emerging strategies for regaining value
Speaker: Miriam Madsen, PhD student, Danish School of Education, Aarhus University.

Viser resultater 61 til 70 ud af 153

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste