Aktuelt

Nyheder

Foto: Kim Roslev

20.09.2018 | Arkæologi

Nyt digitalt værktøj vækker begejstring blandt metaldetektorbrugere

DIME er navnet på en ny digital portal til registrering af den voksende mængde metaldetektorfund i Danmark. Med DIME kan amatørarkæologer registrere deres fund allerede ude i marken og sende data til museerne. Museerne kan herefter bygge videre på amatørarkæologernes data og deres enorme viden om fundene. Med DIME tilgængeliggøres en vigtig del af…

17.09.2018 | Førskole

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

17.09.2018 | Europastudier, Ruslandsstudier og Internationale Studier

New journal: Global Perspectives, University of California Press

Section edited and curated by Associate Professor Hagen Schulz-Forberg

13.09.2018 | Asterisk 87

Kommentar: Bakterier i pædagogikken

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Bakteriepædagogikken henter viden fra den nyeste bakterieforskning og bringer den i spil i de pædagogiske landskaber. Hvad betyder det for vores måde at tænke individer, bevidsthed og fællesskaber på?

13.09.2018 | Asterisk 87

Pædagogikken i provinsen hjælper unge med at flytte – men ikke med at blive

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale betyder for pædagogikken i provinsen.

13.09.2018 | Asterisk 87

Turbolæring er ingen mirakelkur

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigtede skolefaglige og trivselsmæssige effekter af de populære intensive læringsforløb. Effekterne forsvinder, når man måler et år senere.

13.09.2018 | Asterisk 87

På universitetet lærer du at blive målrettet og kalkulerende. Det er bare ikke det arbejdsmarkedet efterspørger

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til at få 12. Men det sker på bekostning af de selvstændige akademiske kompetencer, som universitetet ikke længere giver tid til.

13.09.2018 | Asterisk 87

Er det lukketid for den åbne skole?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at værne om sine værdier og se kritisk på det, den lukker ind.

13.09.2018 | Asterisk 87

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standarder.

13.09.2018 | Asterisk 87

Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske folkeskole. Men standarderne er ikke kun spændetrøjer for pædagogikken – de kan også åbne nye døre.

Viser resultater 61 til 70 ud af 3219

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Arrangementer

Viser resultater 61 til 60 ud af 60

Forrige 1 2 3 4 5 6