Aktuelt

Nyheder

07.06.2017 | Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik

Lektor Peter Bakker modtager pris for sin indsats for døve

De sidste tre år har døve og hørende studerende fra hele verden kunne komme på en International Summer School på Aarhus Universitet, som udbydes på tegnsprog. Manden bag initiativet er Lektor i Lingvistik Peter Bakker, og han har modtaget en pris fra Danske Døves Landsforbund. Hør ham fortælle hvilke personlige og professionelle intentioner, der…

07.06.2017 | Dagtilbud

Skab større sammenhæng i børns hverdag

Overgangen fra én aktivitet til en anden placerer ofte børn i dagtilbud i en venteposition, der kan skabe uro og konflikter mellem børnene. Et nyt aktionsforskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet peger på, at en løsning kan være at skabe større sammenhæng i børnenes dag.

06.06.2017 | Asterisk

Nyt Asterisk: Fællesskaber på spil

Denne gang sætter Asterisk fokus på samværets mange former. Hvordan lærer vi at være sammen med andre mennesker – og med robotter? Hvad er der på spil i de fællesskaber, vi danner i børnehaven, i skolen og på jobbet? Og hvorfor er nogle fællesskaber mere legitime end andre?

02.06.2017 | Asterisk 82

Drengene efter pigerne

Så langt kilderne rækker, tilbage til omkring 1. verdenskrig, har pigerne fået de højeste karakterer i skolen. Men gennem historien har forklaringerne skiftet. Skolehistoriker og professor MSO Ning de Coninck-Smith giver en historisk forklaring på, hvorfor pigerne altid har været drengene overlegne i skolen. Hent hele artiklen

02.06.2017 | Asterisk 82

Fremtidens børn tager skraldet

Det er ikke nok, at børn kan ramme skraldespanden. Vi skal sætte barren højere, hvis kommende generationer skal have en mere bæredygtig tilgang til affald, mener professor MSO Jeppe Læssøe. Han har sammen med to andre forskere fulgt ti affaldsprojekter i skoler og børnehaver. Hent hele artiklen

02.06.2017 | Asterisk 82

Er robotten blevet en belastning for mennesket?

Robotter er ikke længere fjern fremtid, men er i fuld gang med at forandre arbejdslivet og vores omgivelser. Hvis robotterne skal aflaste mennesker frem for at belaste, er det nødvendigt, at humaniora får en fremtrædende plads i robotudviklingen. Nyt projekt med base på DPU kaster lys over de etiske spørgsmål og dilemmaer, der følger med…

02.06.2017 | Asterisk 82

Giv plads til tvivl og uenighed i samarbejdet

Danske virksomhedsledere skal udfordre konsensuskulturen og lade interne stridigheder få luft. Spændinger i samarbejdet er nemlig med til at skabe et dynamisk og innovativt læringsmiljø, lyder det fra to DPU-forskere. Hent hele artiklen

02.06.2017 | Asterisk 82

Fællesskabets test

Når skolen tester eleverne individuelt, ophæver den midlertidigt klassefællesskabet og overlader hver elev til sin egen testskæbne. Men samtidig griber klassefællesskabet ind i testen, når eleverne opsøger hinanden og skaber spontane fællesskaber i testsituationen. Hent hele artiklen

02.06.2017 | Asterisk 82

For ung til politik

Danske unge er blandt de mest vidende i verden om politik og samfundsforhold. Selvom de i skolen øver sig på demokratisk dialog og lærer at være del af et fællesskab, er de politisk passive. Portræt af en generation, hvor medborgerskab og politisk viden har stor pædagogisk værdi, men meget få politiske konsekvenser. Hent hele artiklen

02.06.2017 | Asterisk 82

Opdragelse til fællesskabet

Daginstitutioner arbejder målrettet på at lære børn at indgå i fællesskaber fra den dag, de starter i vuggestue. Men nogle børn og unge har svært ved at finde sig til rette inden for fællesskabets rammer og risikerer derfor at blive marginaliseret. Men hvad definerer et ‘rigtigt’ dansk fællesskab, og hvorfor er nogle fællesskaber mere legitime…

Viser resultater 71 til 80 ud af 2740

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Arrangementer

tor 12 okt
14:15-17:00 | Kasernen, Langelandsgade 139, Building 1584, Room 124
Lutz Koepnick: Figures of Resonance: Reading at the Edges of Attention
Aesthetic Seminar.
fre 13 okt
15:00-17:00 | Jens Chr. Skous Vej 2, Nobelsalen, building 1485-123
Tiltrædelsesforelæsning ved professor Morten Christiansen
Organiseret i samarbejde mellem IKK og IKS (Interacting Minds Centre). ​
fre 13 okt
15:15-17:00 | Nobel Auditorium, Jens Chr. Skous Vej 4, Building 1482, Room 205, 8000 Aarhus C
Inaugural lecture: Morten H. Christiansen
New professorship in Cognitive Science at School of Communication and Culture and Interacting Minds Centre, Aarhus University
man 23 okt
12:30-16:30 | CUDiM, Nobelparken, bygning 1483, lokale 454
Kursus/curriculum udvikling og re-design gennem Educational Design Thinking
Deltagerne tages gennem 3 korte workshops der, med udgangspunkt i konkrete studieordninger/kursusbeskrivelser, gentænker, udvikler og forbinder vision, formål, formater, aktiviteter, digitale medier/teknologier med hinanden. Husk tilmeldingsfrist: 12/10-2017
man 23 okt
14:15-16:15 | The AIAS Auditorium, Building 1632, Høegh-Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus C
AIAS Fellows' Seminar: Jessica Wiskus, AIAS Fellow
'Rhythm and Recognition: Exploring Music, Time, and the Self', by Jessica Wiskus, AIAS Fellow
tir 24 okt
10:15-18:00 | UrbNet, Aarhus University, Moesgaard Allé 20, 8270 Højbjerg (bldg. 4230, room 232)
Comparing the numismatic material across modern borders
Organised by PhD student Olav Elias Gundersen and Professor Rubina Raja
tir 24 okt
13:00-17:00 | C001, DPU, Tuborgvej 164, 2400 KØBENHAVN NV
Læremidlernes danskfag
Undervisning og læremidler hænger uløseligt sammen, men i Danmark har der længe været yderst begrænset viden om lærernes brug af undervisningsmidler. Hvilke læremidler bruger lærerne, hvordan anvender de dem i undervisningen? Er der didaktiske udfordringer ved læremidlerne, og hvad fortæller de i øvrigt om skolens undervisning i et kernefag som dansk? De spørgsmål står i centrum, når DPU, Aarhus Universitet den 24. oktober inviterer til konference i anledning af udgivelsen af bogen ”Læremidlernes danskfag”.
ons 25 okt
12:00-13:00 |
MCH-Lunch (Staff-only)
Mette Svart Kristiansen & Magdalena Naum about ongoing projects (not confirmed)
ons 25 okt
12:00-13:00 | Lokale 1483-524 (DPU-Lounge), Jens Chr. Skous Vej 4, 8000 Aarhus C
Arbejdspladsbaseret læring og kollegiale relationer – en positioneringsanalyse
Lunch talk på DPU, Aarhus.
ons 25 okt
16:00-16:00 | AU Campus Nobel, Bldg. 1453, Room 415, Jens Chr. Skous Vej 3
The Codicology of the Bodmer Papyri
Seminar with Associate professor, Dr. Brent Nongbri, arranged by research group The Christian Orient

Viser resultater 71 til 80 ud af 153

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste