Nyheder

20.03.2017 | Ungdomskultur

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

..
Lektor Bo Kristian Holm
Lektor Carsten Bach-Nielsen

20.03.2017 | Teologi

Reformationspriser til to Aarhusteologer

Carsten Bach-Nielsen og Bo Kristian Holm er blevet tildelt to ud af tre reformationspriser, som bestyrelsen for Geheimeraad Brandts Legat har uddelt i anledning af reformationsjubilæet i 2017. Reformationspriserne er på hver kr. 75.000.

16.03.2017 | Videnudveksling

Hvordan skal religioner sameksistere?

Erfaringer fra Indonesien og Danmark med at skabe tolerance og sameksistens blandt forskellige religiøse og etniske grupper bliver diskuteret ved en offentlig rundbordssamtale på Aarhus Universitet mandag den 20. marts.

15.03.2017 | Folkeskole

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

14.03.2017 | Antropologi

Flora Botelho - New PhD at the Department of Anthropology

Flora is enrolled as PhD at CAS as of 1 April with the project: Privacy within the Home: middle class urbanism and the construction of family and person in Maputo, Mozambique.

10.03.2017 | Asterisk

Asterisk Live om radikalisering

Radikalisering er kommet på dagsordenen og kobles i dag meget tæt til terrorisme. Men hvad er radikalisering egentlig, hvordan får det grobund og hvad kan vi gøre for at forebygge modkultur og vrede i samfundet? De spørgsmål inviterede magasinet Asterisk tre eksperter til at drøfte live på scenen i København og Aarhus. Se oplæg fra…

10.03.2017 | Asterisk

Asterisk Live om radikalisering

Radikalisering er kommet på dagsordenen og kobles i dag meget tæt til terrorisme. Men hvad er radikalisering egentlig, hvordan får det grobund og hvad kan vi gøre for at forebygge modkultur og vrede i samfundet? De spørgsmål inviterede magasinet Asterisk tre eksperter til at drøfte live på scenen i København og Aarhus. Se oplæg fra…

09.03.2017 | Forskning

Festival bygger bro mellem forskning og praksis

Fire forskere på The Faculty of Arts er involveret i den kommende festival, CounterPlay, hvis omdrejningspunkt er leg og det legendes rolle i vores arbejde, samfund og liv. Vi har spurgt, hvad de hver især bidrager med til den kommende festival.

08.03.2017 | Medarbejdere

Mindeord for Ken Henriksen

På instituttets vegne vil vi gerne sige en dybtfølt tak for indsatsen. Personligt er vi begge dybt taknemmelige for at have fået lejlighed til at samarbejde med Ken. Hans varme menneskelighed, tankekraft, klarsyn i uddannelsesmæssige forhold og sociale intelligens har været til stor inspiration. Hans virke på instituttet vil ikke blive glemt.

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 | Grundskole

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

Viser resultater 1 til 10 ud af 2620

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste