Bevillinger til nye netværk ved IKS

Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation har givet bevillinger til etablering af to nye forskningsnetværk forankret ved Institut for Kultur og Samfund. Netværkene skal henholdsvis undersøge urbaniseringen i middelalderens Skandinavien og hvilken betydning religiøse menigheder har for kultur og samfund.

Bevilling skal kaste nyt lys over urbanisering og skriftkultur i middelalderen
Med en bevilling fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation i ryggen skal ”Research Network of Urban Literacy” undersøge urbaniseringen i middelalderens Skandinavien og dens betydning for udviklingen af skriftkultur.

Menigheder skal undersøges
Et nyt, internationalt netværk ledet af Ulla Schmidt har fået bevilling fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation til at udvikle og gennemføre store surveystudier af menigheder. Undersøgelserne skal gøre os klogere på, hvilken betydning menigheder har for kultur og samfund.