Dansk bud på intelligent byudvikling

I de næste par dage løber en stor international kongres af stablen i Barcelona, hvor Aarhus Universitet i samarbejde med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter præsenterer et dansk bud på intelligent og bæredygtig byudvikling.

Aarhus Universitet præsenterer i samarbejde med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter et dansk bud på intelligent og bæredygtig byudvikling ved international kongres i Barcelona.

Smart City Expo er navnet på en international kongres, der afholdes i Barcelona, og de nærmeste dage vil tiltrække førende internationale eksperter inden for moderne byudvikling.

”Kongressen sætter fokus på fremtidens byudvikling og har bæredygtige og intelligente løsninger som omdrejningspunkt. Barcelona regnes for en af verdens førende byer inden for byplanlægning, så det er ikke tilfældigt, at kongressen for tredje gang afholdes i Barcelona,” fortæller lektor Martin Brynskov og henviser til den catalanske storbys  fokus på strategisk byplanlægning og nye organisationsformer.

Men det er ikke kun Barcelona, der kan vise sig frem som ”smart city” de kommende dage. Sideløbende med kongressen er der et stort udstillingsareal, hvor byer og virksomheder fra hele verden præsenterer deres ”smart city” – initiativer. Fra dansk side fremlægger Martin Brynskov, der er koordinator for det danske netværk af Smart Cities sammen med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter en vision for principperne i den smarte samfundsudvikling.

Partnerskaber giver værdi
”Jeg præsenterer nogle af de foreløbige konklusioner fra det danske ”smart city ”- netværk, hvor vi har forsøgt at nytænke løsninger inden for blandt andet trafik, sundhed og klima. Det er tre af samfundets store udfordringer – og hvor pointen er, at man ikke ligesom tidligere, kan løse udfordringerne alene inden for den enkelte sektor. Det sektoropdelte samfund er under forandring – hvis vi skal udvikle byer og skabe rammer for bæredygtig vækst, så er det helt centralt, at vi tænker holistisk og arbejder sammen på tværs af eksisterende sektorer,” fortæller Martin Brynskov, der således også fremhæver betydningen af strategiske partnerskaber mellem universiteter og virksomheder for at løse samfundets udfordringer og skabe grobund for bæredygtig by- og samfundsudvikling.

Det danske bidrag handler således mere om et nyt mindset – end om teknologi. Det handler ifølge Carsten Hansen, minister for by, bolig og landdistrikter om, hvordan der skabes relationer mellem byens aktører og beslutningstagere, samt hvordan man kan understøtte borgernes oplevelse af og inddragelse i udviklingen af den smarte by:

”Det er vigtigt at understrege, at smart city ikke nødvendigvis ændrer det fysiske i vores byer, men det gør det nemmere at leve i dem. Byer er for mennesker, og med den nye teknologi kan vi sørge for, at det er byen, der tilpasser sig og ikke borgerne. Det kræver, at vi som politikere tager lederskabet, men også at vi bruger de nye muligheder for at inddrage borgerne og netop den tilgang til smart city, tror jeg er vigtig," siger Carsten Hansen, minister for by, bolig og landdistrikter.

Fakta
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har i samarbejde med Aarhus Universitet etableret et smart city netværk, der har til formål at understøtte udviklingen af smart cities i Danmark. Netværket er et forum, hvor deltagerne kan udveksle viden, erfaringer og ideer omkring smart city-initiativer og give input til afdækningen af potentialet i ”smart cities” i Danmark

Yderligere oplysninger:.

Martin Brynskov