Den effektive havn

Annette Skovsted Hansen er leder af et nyt forskningsprojekt, der skal kortlægge og forbedre udviklingen af kompetencer i den maritime sektor i Ghana. Projektet har modtaget en bevilling fra Udenrigsministeriet på knap fem millioner kroner.

Annette Skovsted Hansen

Med udgangspunkt i Ghanas største havn ”Tema” skal et nyt forskningsprojekt, undersøge, hvordan kapacitetsudvikling i og omkring Tema Havn kan bidrage til bæredygtig industrialisering af Ghana nu hvor Danmark udfaser udviklingsbistand og fokuserer på handelsrelationer.

”Der er mange interessenter i driften af en international havn – fra den lokale havnemyndighed, over ministerier til internationale shippingfirmaer som Mærsk. Vi har forberedt projektet gennem samtaler med et bredt felt af disse interessenter, og det har hjulpet med at forme projektet,” fortæller Annette Skovsted Hansen, der er lektor på Aarhus Universitet og leder af projektet.

En motor for økonomisk vækst
Det netværksbaserede forskningsprojekt undersøger en lang række forhold, der spiller ind på udviklingen af kapaciteten af havnen i Tema.

“Projektet kigger på, hvordan de forskellige interessenter forhandler paradigmeskiftet, når den danske regering vil ændre fokus i sit engagement i Ghana fra ”bistand” til ”handel.” Vores delprojekter forsker i den økonomiske, politiske og forretningsmæssige effekt af de udviklingstilbud havnens medarbejdere får inden for digitalisering, ledelse og best practice. På sigt kan det gøre os klogere på, hvordan lande som Ghana kan bruge den maritime sektor som en motor for vækst,” forklarer Annette Skovsted Hansen.  Som historiker er hun særligt interesseret i, potentialet shipping og søfart har som globalhistorisk emne.

Fakta
Projektet med titlen “Port Efficiency and Public Private Capacity in Ghana (PEPP)” løber over tre år og er blevet bevilliget kr. 4.997.029,- af det danske udenrigsministerium.

I projektet deltager endvidere:

• Lektor Casper Andersen, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
  • Lektor Torben Andersen, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet
  • Lektor George Acheampong, University of Ghana Business School
  • AdjunktJonas Aryee, Faculty of Maritime Studies, Regional Maritime University, Ghana

PEPP fokuserer på implicitte og eksplicitte alliancer mellem offentlige og private aktører, der er med til at forme kapacitetsudviklingsprogrammer i samspil med den konstant foranderlige havneserviceøkonomi i havnen Tema i Ghana.

PEPP er relevant i forhold til at lave politikker for den maritime sektor i Ghana, for det danske strategiske samarbejde med Ghana inden for sektoren, for danske virksomheder og for den danske ”aid-to-trade”-strategi for Ghana, der alle søger effektive greb til bæredygtigt at udvikle kapaciteten i søfartssektoren i Ghana gennem offentlig-private partnerskaber.

Annette Skovsted Hansen
Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet