Didaktikken er død, længe leve didaktikken

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktikkens død. »I godt 40 år lå fagdidaktikken på dødslejet, uden synlige tegn på bedring. Men i de sidste 10-15 år er der taget tilløb til både en styrkelse af fagdidaktikken og en ’didaktisering’ af pædagogikken«

Mark Twain så sin nekrolog og telegraferede: Rygterne om min død er stærkt overdrevne! Det samme kan man sige om didaktikken og ikke mindst om fagdidaktikken. I godt 40 år – fra 1970’erne til starten af 00’erne – lå fagdidaktikken på dødslejet, uden synlige tegn på bedring. Men i de sidste 10-15 år er der taget tilløb til både en styrkelse af fagdidaktikken og en ’didaktisering’ af pædagogikken.