Efteruddannelse i entreprenørskab sætter fokus på organisation

Efteruddannelsen E3U, der uddanner undervisere i at anvende entreprenørskab i undervisningen, udvides i efteråret med endnu et modul, E3U-top-op. Det nye forløb sætter fokus på den organisatoriske dimension og giver deltagerne mulighed for at videreudvikle deres eget undervisningsrelaterede projekt, så det kan skabe værdi for hele uddannelsesinstitutionen.

“Deltagere på den nye efteruddannelse E3U-top-op får mulighed for at udbygge deres netværk af andre undervisere inden for innovation og entreprenørskab, samtidig med at de arbejder bredere og dybere med entreprenørskabsundervisning og ikke mindst får den organisatoriske dimension med”.

Sådan fortæller specialkonsulent og underviser på E3U Helle Meibom Færgemann om den nye efteruddannelse E3U-top-op, der giver folkeskolelærere, gymnasielærere og universitetsundervisere, som allerede har været på efteruddannelsen E3U, mulighed for at genopfriske deres begrebsapparatet om entreprenørskab og innovation. Derudover bliver der mulighed for at diskutere aktuelle problemstillinger i entreprenørskabsundervisningen som f.eks. evaluering, eksamensformer, feedbackformer og underviserroller.

3 måneder med entreprenørskab er ikke nok

E3U ruster lærere og undervisere på tværs af uddannelsestrin til at bruge entreprenørskab med udgangspunkt i deres undervisningspraksis. Ifølge Helle Meibom Færgemann har holdet bag efteruddannelsen erfaret, at mange undervisere kommer med større udfordringer, end de kan nå at løse på de cirka tre måneder, efteruddannelsen strækker sig over.

“Mange deltagere arbejder med udfordringer, der i høj grad har en organisatorisk eller institutionel dimension, og det er meget at nå at ”ordne” på 3 seminarer. Ligeledes har vi erfaring med, at der opbygges en stor samhørighed og lyst til at følge hinandens projekter igennem de 3 måneder, så vi vil gerne give mulighed for, at tidligere deltagere kan aftale at mødes på E3U-top-op”, fortæller hun.

En anden væsentlig årsag til at efteruddannelsen E3U nu udbygges er, at mange deltagere på uddannelsen er i gang med et større efteruddannelsesforløb og derfor efterspørger en efteruddannelsespakke svarende til 10 ects-point. Den efterspørgsel lever E3U med udviklingen af en anden del nu op til, forklarer Helle Meibom Færgemann.

De første deltagere er positive

Mens den første del på efteruddannelsen E3U primært åbner op for, at deltagerne kan beskæftige sig med entreprenørskab i egen undervisning, åbner anden del i højere grad op for, at deltagerne kan arbejde med den organisatoriske dimension. Ifølge Helle Meibom Færgemann er deltagerne på E3U ikke kun med for at udvikle egen undervisning. De er også repræsentanter for deres uddannelsesinstitution og får ofte en form for  ambassadørrolle derhjemme. Derfor er denne udbygning oplagt.

E3U-top-op udbydes for første gang fra efteråret 2018, men forløbet er allerede testet af i praksis – og med gode resultater påpeger Helle Meibom Færgemann: “Vi har faktisk gennemført et pilotforløb af E3U-top-op, da tre uddannelsesinstitutioner gik sammen og rekvirerede et specielt tilrettelagt forløb. De overordnede tilbagemeldinger var meget positive, og det virkede meget tilfredsstillende for deltagerne at få muligheden for at færdiggøre deres projekter”.