Elleve forhold influerer på den gode skole

Hvilke faktorer i grundskolen kan med sikkerhed siges at have betydning for elevernes læring? Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, har identificeret elleve forhold, som skolerne har mulighed for at regulere på for at skabe den ’gode skole’, hvor eleverne får et positivt udbytte.

De elleve faktorer er identificeret på baggrund af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings kortlægning og vurdering af den empiriske forskning, der i perioden 1990-2008 er gennemført internationalt for at belyse sammenhænge mellem forhold i grundskolen (input, proces) og elevernes læring (outcome, output).

Resultaterne præsenteres nu i publikationen 'Viden om input, proces og udbytte i grundskolen', der er en forenklet og forkortet udgave på dansk af den oprindelige engelsksprogede tekniske rapport fra 2010.

De elleve faktorer er:

• HR
  • Uddannelsesmæssig ledelse
  • Mulighed for at lære (curriculum/tidsplanlægning)
  • Disciplinært klima (skolekultur)
  • Præstations- og progressionsorientering (kultur)
  • Relationelt klima (kultur)
  • Sociale normer og værdier (kultur)
  • Læreradfærd (læreren)
  • Læreren som medarbejder (lærere)
  • Elevsammensætning
  • Forældresamarbejdet

Kortlægningen rummer også anbefalinger, som f.eks.:

• Skoleledelsen bør være tilgængelig for læreren
  • Skolelederen skal udvise stærkt lederskab
  • Skoleledelsen skal være støttende og lighedssøgende frem for at komme med direktiver og restriktioner
  • At der hersker en 'ordentlig atmosfære', dvs. et miljø, hvor eleverne opfører sig korrekt, og hvor ingen af eleverne føler sig utrygge.

Rune Müller Kristensen

Michael Søgaard Larsen

Den danske udgave 'Viden om input, proces og udbytte i grundskolen' (pdf)

Læs mere og download den tekniske rapport i fuld længde på engelsk