Fuld fart på erhvervssamarbejdet på Arts

It-virksomheden Systematic har en stand. Det samme har mediebureauet Carat og 20 andre virksomheder, når Arts Karriere slår dørene op til CompanyDATING på Arts den 2. marts med det formål at få studerende og virksomheder tættere på hinanden.

Der er de senere år for alvor sat skub i erhvervssamarbejdet på Arts. Det skyldes ikke mindst karrierecenterets målrettede arbejde med at etablere kontakt til forskellige virksomheder og organisationer.

”For år tilbage var der mindre tradition for, at studerende på Arts indgik samarbejde med arbejdsmarkedet undervejs i deres uddannelse, men det har ændret sig meget i de senere år, kan vi se. I 2015 gennemførte omkring 60% af de kandidatstuderende på to af vores institutter for eksempel projektorienterede forløb, fortæller karrierekonsulent på Arts,” Ulla Hjorth Andersen.

Arts Karriere er arrangør af det kommende arrangement CompanyDATING på Arts, hvor 22 virksomheder får mulighed for at date ca. 300 af de tilmeldte studerende på Arts. En af de virksomheder, der vil have en stand, er Aarhus 2017:

”Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 er det største kulturprojekt i Danmark i årtier, og vi ser frem til at møde de studerende til ”CompanyDATING” og fortælle om vores aktiviteter og de spændende praktikstillinger i sekretariatets 4 teams. Aarhus 2017’s multifaglige profil giver mange studerende mulighed for at opnå erfaring indenfor netop deres felt samtidig med, at de udvikler kompetencer i en kulturel og international kontekst, fortæller Rina Valeur, Strategi- og Administrationschef.

En win-win

CompanyDATING har kørt med stor succes på BSS i en årrække og er inspireret af konceptet for speed dating, hvor virksomheder og studerende kan mødes face to face. Og karrierekonsulenten på Arts tøver ikke med at kalde initiativet på Arts for en win-win:

”Virksomhederne kan på dét fakultet, vi repræsenterer, møde studerende med vidt forskellige fagligheder – vi repræsenterer studerende med 84 forskellige uddannelser. Så der er basis for at møde, få en uformel snak med eller rekruttere nogle af de studerende til praktik, studiejob, projektsamarbejder eller frivillige jobs. Og de studerende kan omvendt også se de forskellige virksomheder an og stille spørgsmål eller få inspiration til at tænke i nye muligheder,” fortæller Ulla Hjorth Andersen.

Vigtigt med fagligt samarbejde

På Arts er prodekan for uddannelse, Niels Lehmann, glad for initiativet og slår gerne på tromme for at intensivere samarbejdet mellem studerende og arbejdsmarkedet undervejs i uddannelsen.

”Jeg glæder mig meget til arrangementet, der indskriver sig i vores generelle bestræbelse på at forberede de studerende bedre til fremtiden på arbejdsmarkedet. Efter en længere årrække med forskellige indsatser er det lykkedes os at øge antallet af kandidater, der får job i private virksomheder betragteligt, men vi skal have endnu flere til at interessere sig for denne mulighed. Derfor er det meget vigtigt for os at udbygge vores samarbejde med erhvervslivet”, fortæller Niels Lehmann.

Fakta om CompanyDATING

CompanyDATING holdes på Tåsingegade 3, den 2. marts kl.14-17

Der deltager 22 virksomheder

Vi forventer, der deltager 300 studerende fra Arts.

Har du spørgsmål til arrangementet kontakt Arts Karriere karriere.arts@au.dk eller på tlf. 8715 2359.

Fakta om Arts

Faculty of Arts blev oprettet i 2011, da det tidligere Humanistiske Fakultet, Teologiske Fakultet og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole fusionerede. Arts er dermed blevet et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer, der beskæftiger sig med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

Faculty of Arts beskæftiger ca. 750 videnskabelige medarbejdere og har ca. 15.000 studerende. Arts har ca. 300 indskrevne ph.d.-studerende.