Guide: Arbejd med problemformulering i din undervisning
Det kan være udfordrende at udforme en klar og præcis problemformulering, men ikke desto mindre er det grundlæggende for, at dine studerende skriver gode opgaver. Heldigvis er der råd for, hvordan du hjælper dine studerende til at skrive de gode problemformuleringer og bruge dem som afsæt til opgaver. Få nogle af dem her.
Problemformuleringer og opgaveskrivning er drilske størrelser, og mange studerende ser dem som udfordringer gennem hele deres studietid. Det er både frustrerende for de studerende, der gang på gang løber panden mod en mur, og for dig som underviser. Derfor er det værd at bruge tid på at introducere de studerende til, hvordan de kan lave gode gode problemformuleringer og let komme i gang med at skrive en opgave.
Formulér problemet
Mange studerende ved godt, at problemformuleringen er vigtig og sætter rammen for den akademiske opgave. Til gengæld står det ikke altid klart for de studerende, hvordan de skal udforme problemformuleringen, så den lever op til de specifikke krav, der gør sig gældende i en akademisk kontekst.
De krav kan du som underviser med fordel kommunikere klart til dine studerende som en del af din undervisning. Herunder finder du en liste over fokuspunkter til kvalitetssikring af problemformuleringer, som du kan tage udgangspunkt i.
1. ER DEN FAGLIGT RELEVANT? |
---|
Skriv nu og justér problemformuleringen undervejs
Så snart problemformuleringen er nogenlunde på plads, kan opgaveskrivningen gå i gang. Og jo før jo bedre. Mange studerende lader sig stoppe, hvis ikke de føler sig helt sikre på, hvad der nøjagtigt skal stå i de enkelte afsnit, delafsnit og sætninger. Men det er vigtigt, at du som underviser gør klart for de studerende, at det ikke altid er klogt at vente med at skrive, til åbenbaringen har fundet sted.
Skrivning er også et redskab til tænkning, og ved at hjælpe dine studerende i gang med at skrive tidligt, tvinger du dem til at nedfælde tanker på papir, hvilket ofte giver dem flere idéer at arbejde med og ikke mindst tekst, som kan bruges i den endelige opgave. Det tidlige skrivearbejde gør den studerende i stand til at genbesøge og skærpe problemformuleringen, så den bedre kan fungere som rettesnor i den videre proces.
Hvis du vil arbejde med skrivning i undervisningen eller henvise dine studerende til nogle konkrete redskaber, som kan få skriveprocessen i gang, kan du implementere en af de nedenstående metoder i din undervisning eller bruge dem som rammesatte studieaktiviteter:
NONSTOPSKRIVNING er hurtigskrivning uden afbrydelser, hvor du bruger skrivningen som et redskab for tænkningen. Det er en metode, der kan hjælpe dig til at producere tekst på en koncentreret og effektiv måde – når som helst og uden først at være inspireret. Nonstopskrivning kan bruges til: |
---|
TERNINGEMETODEN er et godt redskab til at generere nye idéer, producere stof til din akademiske opgave og komme i gang med at skrive. Terningemetoden bygger på en idé om, at man kan undersøge et emne ved at se på det fra forskellige synsvinkler, og det er en effektiv måde at få nye idéer og erkendelser på. Ved at gå systematisk frem og tage én synsvinkel ad gangen, kan man få nye idéer og flere perspektiver på sit emne.Metoden opstiller seks forskellige synsvinkler, som du kan anlægge på dit emne, og kan bruges til: |
---|
Læs mere: