Hvordan implementeres entreprenørielle metoder succesfuldt i universitetsundervisning?

På kandidatfaget Managing Cultural Interactions and Transfers lærer studerende at bruge entreprenørielle metoder og teorier til at skabe værdi og løse konkrete problemer for eksterne virksomheder.

“Langt hen ad vejen synes vi, at vi har fundet en model, der virker. Overordnet vil de studerende meget gerne arbejde med et praktisk projekt, hvor de gennem deres faglighed skal skabe værdi for andre”.

Sådan svarer specialkonsulent Helle Meibom Færgemann på spørgsmålet om, hvad der har fungeret for hende og de tre andre undervisere i kandidatfaget Managing Cultural Interactions and Transfers, hvor de studerende bliver undervist i entreprenørielle teorier og metoder, som de kan anvende, når de som en del af en porteføljeeksamen skal arbejde med eksterne organisationer om at løse en problemstilling.

Helle Meibom Færgemann forklarer, at det for en del studerende er nyt at skulle arbejde med praktiske projekter i samarbejde med eksterne organisationer, og det bliver ikke mindre udfordrende af, at det er et entreprenørielt projekt, hvor man skal bidrage med nyskabende løsninger på et konkret problem:

“Det er meget få, der har arbejdet med deciderede entreprenørielle metoder tidligere. Imidlertid er de særligt i år gået meget positivt til opgaven, og mange har givet udtryk for, at det er dejligt, at blive bekræftet i, at de kan bruge nogle af de lidt mindre håndgribelige teorier og metoder, de har tilegnet sig på første semester af deres kandidatuddannelse til at skabe noget værdi for en organisation”.

Udvikling i forløbet

Faget blev udbudt første gang i forårssemestret 2017, og det er dermed kun anden gang Helle Meibom Færgemann underviser på faget. Sammen med de tre andre undervisere, Leonardo Cecchini og Hans Lauge Hansen fra hhv. Italiensk og Spansk ved Institut for Kommunikation og Kultur, samt Sarah Robinson fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, har hun på baggrund af erfaringer fra sidste års forløb tilføjet, justeret og udviklet på forløbet:

“Sidste år måtte vi bygge vejen, mens vi gik. Det er selvfølgelig blevet meget bedre nu, hvor vi kender hinanden og har en bedre fælles forståelse af, hvor vi skal hen sammen med de studerende. Det er altid vigtigt at være klar over som underviser, men det er måske særligt essentielt, når vi taler om entreprenørskabsundervisning, hvor processerne kan udvikle sig uforudsigeligt, og målet om at skabe innovative og bæredygtige resultater kan være uhåndgribeligt”, fortæller hun.

Underviser i at undervise

Selvom Helle Meibom Færgemann overordnet føler, at de har fundet en model, hvor entreprenørielle metoder succesfuldt kan implementeres i universitetsundervisning, vil der altid kunne opstå uforudsete udfordringer, når de studerende samarbejder med eksterne organisationer med reelle problemstillinger.

“Det løser vi ved at give feedback på porteføljeopgaverne så hurtigt som overhovedet muligt og ved at være tilgængelige på mail, telefon og på kontoret de fleste hverdage”, fortæller hun.

Udover at undervise studerende i at anvende entreprenørielle metoder, er Helle Meibom Færgemann også tilknyttet som underviser på efteruddannelsen E3U, der har til formål at udvikle under­viseres kompetencer i entreprenøriel undervisning. Her bruger hun sine praksiserfaringer til at ruste andre undervisere til at anvende entreprenørskab i deres undervisningspraksis.