Hvordan skal religioner sameksistere?

Erfaringer fra Indonesien og Danmark med at skabe tolerance og sameksistens blandt forskellige religiøse og etniske grupper bliver diskuteret ved en offentlig rundbordssamtale på Aarhus Universitet mandag den 20. marts.

Indonesien er verdens fjerde største land med en befolkning på 260 mio., der omfatter omkring 300 etniske grupper og 583 sprog. Det er det største muslimske land i verden, men rummer også kristne, hinduistiske og buddhistiske mindretal.

Hvordan fred og sameksistens kan sikres i så komplekst et land, og hvilke erfaringer vi i Danmark har gjort os med det, skal en officiel delegation fra Indonesien diskutere med forskere fra Aarhus Universitet.

”Vi skal ved rundbordssamtalen blandt andet diskutere forskellige modeller for pluralisme, tolerance og religiøs sameksistens. Med vores forskelligartede tilgange til og erfaringer med emnet forventer jeg, vi får en spændende dialog,” siger Lene Kühle, der er religionssociolog ved Aarhus Universitet og moderator ved rundbordssamtalen.

Rundbordssamtalen har fået titlen ”The Good Society. ” Den finder sted på Aarhus Universitet mandag den 20. marts og er arrangeret i samarbejde mellem Den danske ambassade i Jakarta og Aarhus Universitet.

Professor MSO, Lene Kühle, Aarhus Universitet
Mail: lk@cas.au.dk