Innovation og entreprenørskab som en integreret del af undervisningen

Flere og flere studerende på hovedområdet Arts ved Aarhus Universitet undervises i dag ud fra en entreprenøriel pædagogik. Her trænes de i at udvikle fagligt velfunderede løsninger på konkrete problemstillinger. Formålet er at skabe innovative humanistiske entreprenører, der kan bruge deres akademiske kompetencer til at skabe værdi for samfundet.

Fem studerende står på det gamle godsbaneareal i Aarhus og sætter gule, grønne og pink post its på et stort kort over området. De er sammen med tredive andre studerende og deres undervisere Louise Fabian og Jonas Fritsch i gang med at kortlægge det gamle godsbaneareal og minutiøst udforske materialer, teknologier og spor af praksisser i området.

De studerende går på kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi på Aarhus Universitet og er i gang med en workshop, hvor de skal lære at beskrive og arbejde med et steds kendetegn, praksisser og potentialer. Metoden skal de senere anvende, når de skal udvikle en designløsning i samarbejde med en ekstern partner fra erhvervslivet eller den offentlige sektor.

Entreprenøriel pædagogik
Situationen er karakteristisk for den nytænkning af undervisningen, der foregår på hovedområdet Arts på Aarhus Universitet i disse år, hvor flere og flere undervisere lader dele af undervisningen foregå uden for auditoriernes fire vægge. Her trænes de studerende i at bruge deres akademiske kompetencer til at skabe værdi for samfundet – en viden, de får brug for, den dag de forlader Aarhus Universitet.

”Vi vil gerne gøre de studerende til en slags humanistiske entreprenører. Derfor øver vi dem i at igangsætte og styre innovative processer, at samarbejde med eksterne aktører og at frembringe velforankrede, kreative løsninger” siger Louise Fabian, adjunkt i idéhistorie og underviser på kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi.

Arbejdet med at tænke i løsninger kræver en ny form for entreprenøriel pædagogik, hvor teori og praksis går hånd i hånd.

”De studerende skal have den teoretiske forståelse på plads, og samtidig skal de udvikle en kritisk analytisk tilgang. Det gør de ved at forholde sig udforskende, igangsættende og skabende til deres omverden. Det er kombinationen af det analytiske og det teoretiske på den ene side og det processuelle, praksisorienterede og kreative på den anden side, der er kendetegnende for den eksplorative entreprenørielle pædagogik” siger Louise Fabian.

En ny type vidensarbejdere
Lene Tortzen Bager er lektor ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Hun står bag en undersøgelse af undervisere, der arbejder med entreprenøriel pædagogik på Arts.

”De studerende opnår nogle nye, personlige kompetencer, når de undervises entreprenørielt. Udover de traditionelle humanistiske akademiske kompetencer udvikler de også deres samarbejdsevner og deres evne til selvrefleksion, ligesom de bliver bevidste om faserne i innovative processer.”

Lene Tortzen Bager fortæller, at undervisernes begrundelse for at benytte en entreprenøriel pædagogik er, at de ønsker at klæde de studerende på til et foranderligt arbejdsmarked.

”Det faglige fundament er fortsat i centrum for undervisningen, men det udvides med undersøgelser af, hvordan faget kan kobles til konkrete problemstillinger i samfundet. Det nye er altså måden, de studerende arbejder med deres faglighed på. De får mulighed for at erfare, hvordan de - i kraft af deres fag - kan skabe værdi, og de bliver i stand til at gøre det samme i kommende arbejdsmæssige sammenhænge,” siger hun.

Skaber dybere læring
At de studerende bliver bedre til at sætte deres faglighed i spil er ikke den eneste fordel ved entreprenøriel pædagogik, forklarer Lene Tortzen Bager. Den entreprenørielle pædagogik kan også spille en positiv rolle i den nytænkning af undervisningsformerne på universiteterne, der er behov for i takt med at flere skal have en lang videregående uddannelse, og at uddannelserne skal kunne bruges til noget forskelligt.

Hendes undersøgelse viser, at flere studerende engagerer sig fagligt, niveauet ved eksamen løfter sig, og flere består, når undervisningen er entreprenøriel.

”Der sker en dybere form for læring, når de studerende bruger teorien til at løse virkelige problemer med. En anden ting er, at de studerende selv udvælger de projekter, de vil arbejde med. På den måde kobler de deres faglige kompetencer med deres personlige motivation - og den læring, der udspringer af personlig motivation, sidder simpelthen bedre fast,” siger Lene Tortzen Bager.

Hent rapport
Lene Tortzen Bager:
Udvikling af undervisning og underviserkompetencer i praksis – belyst gennem interviews med entreprenørskabsundervisere. Skrifter ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, 2013-2

Lene Tortzen Bager, lektor
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier