Aarhus Universitets segl

Interdisciplinære studier af brugerdeltagelse skal bidrage til fremtidens IT

IT er i dag en integreret del af vores sociale og kulturelle liv, og vi bidrager i stigende grad alle med at tilpasse teknologien til vores egne behov. I de kommende år vil forskere fra Institut for Æstetik og Kommunikation og Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet i fællesskab udforske perspektiver og potentialer i IT-brugerens forvandling til deltager. Det sker i et nyt interdisciplinært center, Participatory Information Technology (PIT).

Engang for ikke så længe siden var IT noget, programmører udviklede, og vi andre brugte i den form, designerne havde givet det. I dag er IT noget, vi er med til at udvikle, når vi bruger det. Vi er blevet deltagere, og fortidens skarpe skel mellem designere og udviklere på den ene side og brugere på den anden er under opbrud. Det er perspektiverne og potentialerne i dette opbrud, det nye interdisciplinære center PIT i de kommende år vil udforske.

”Vi vil undersøge, hvordan digitalt understøttede sociale og kulturelle miljøer opstår, udvikler og forandrer sig. Når f.eks. en gruppe unge bygger små it-systemer hjemme i kælderværelset eller i fritidsklubben, kan vi studere det ud fra en teknologisk vinkel, men også ud fra, hvordan det kan forstås i en samfundsmæssig og kulturel sammenhæng, når de arbejder sammen, får ideer og udvikler nye ting”, siger Kim Halskov, professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation – Informationsvidenskab.

”For mig at se er den væsentligste årsag til at være universitetsforsker på teknologifeltet, at vi skal tænke alternativer. Det er spændende, fordi folk selv gør noget med teknologi, der ikke er bestemt fra centralt hold. Forskningen skal hjælpe folk med at udvikle teknologien og forme den”, siger Susanne Bødker, professor ved Institut for Datalogi.

Kulmination på tværfaglighed

Susanne Bødker og Kim Halskov skal sammen lede det nye center, der helt i interdisciplinær ånd gør ledelsen til et fællesanliggende mellem de to hovedområder ved Aarhus Universitet, Arts og Science and Technology.

De fem nye interdisciplinære centre, der netop har set dagens lys på Aarhus Universitet, er sammensat af forskere fra flere fagområder, der får økonomisk råderum og fuld forskningsfrihed til at søge ny erkendelse i grænseområderne mellem deres fag.

Men selvom de interdisciplinære centre er nye, er forskning på tværs af fag ikke nyt på Aarhus Universitet.  PIT er den foreløbige kulmination på en tendens, der begyndte, da AU som et af de første universiteter i verden satte IT på dagsordnen som tværfagligt felt med uddannelsen i humanistisk informatik, og som fortsatte, da IT-forskerne fra de forskellige fag, der var spredt rundt på campus, for mere end 10 år siden flyttede sammen.

Deltagelse før og nu

’Participatory information technology’ udspringer af disciplinen ’participatory design’, der som forskningstradition har stærke skandinaviske rødder, og som Kim Halskov og Susanne Bødker begge udgår fra. Traditionen opstod i 1980’erne, da man fik blik for, at når IT-systemer driller, er det ikke kun pga. tekniske fejl. Det skyldes i høj grad også, at de er designet uden øje for de mennesker, der skal bruge dem. I participatory design inddrages brugerne. De bliver deltagere i designprocessen.

”Man opdagede, at når folk ikke kan få IT-systemer til at fungere, er det fordi de ikke selv har været med til at designe dem. Dengang skete der et skred, fordi designere og systemudviklere nu begyndte at arbejde sammen med de fremtidige brugere af systemerne”, fortæller Kim Halskov.

Dengang var det typisk i forhold til udvikling og brug af IT-systemer på arbejdspladsen. Men den tid, hvor IT primært var noget, man brugte på arbejdet, er for længst forbi.

”IT er blevet en integreret del af vores liv - også i hjemmet og i fritidslivet. Det bliver brugt dynamisk, når folk er på farten, ude i naturen eller inde i byen. At identificere, hvem brugerne egentlig er, for bagefter at finde ud af hvordan vi aktivt kan involvere dem, er ikke så simpelt som det var, dengang IT var noget folk brugte til at passe deres arbejde”, siger Kim Halskov.

PIT vil rette blikket mod IT i kulturelle og æstetiske oplevelsesorienterede sammenhænge, og forskerne vil ikke blot studere deltagende brug af eksisterende software. Der skal også programmeres ny software, der inviterer til nye former for deltagelse i forskellige brugsmiljøer.

”Vi vil udvikle software, som folk kan bygge oven på til at skabe deres egne ting. I dag ser vi f.eks. unge, der laver små applikationer til iPhone. For dem er det en selvfølge at bygge videre på eksisterende software, der er blevet et naturligt materiale på samme måde som ler, pap og træ har været det for tidligere generationer”, siger Kim Halskov.

”På Aarhus Universitet bygger vi teknologi med bottom-up-metoder, og skal vi tage det alvorligt, skal vi også blive klogere på, hvordan inddragende teknologi skal se ud i dag og i fremtiden”, siger Susanne Bødker.

Demokratisering og nye skel

Wikipedia er et vellykket eksempel på, hvordan man kan dele informationer, som involverer folk. Men der er også eksempler på, hvordan grupper af mennesker har brugt sociale medier på en helt anden måde, end de var tænkt - blot fordi de var til stede.

”Det arabiske forår viste, at sociale medier blev brugt flittigt. Men brugerne har været begrænset af kun at kunne gøre det, som Facebook og Twitter tilbyder. Lidt provokerende kan man jo diskutere, om Facebook er den bedste understøttelse af revolutioner. Men brugerne har grebet fat i de teknologiske midler de havde”, siger Susanne Bødker.

I takt med at skellet mellem brugere og udviklere af IT udviskes, og digitale platforme demokratiseres, opstår der nye skel og styringsmekanismer, som dæmper demokratiseringen. Alle kan f.eks. udvikle apps og få dem distribueret i Apples AppStore – men ikke uden at Apple har godkendt dem.

”I PIT er vi både optaget af deltagelse, skabelse og innovation på mikroniveau: Hvad gør folk ude i miljøerne? Men også på det mere overordnede forretningsmæssige og organisatoriske niveau: Hvad er det for nogle rammer, der hhv. fremmer og hæmmer deltagelse, og hvad sker der i disse processer”, siger Kim Halskov.

Hackere på programmet

Et af temaerne for PIT er hackermiljøer. Det handler dog ikke om at studere folk, der bryder ind i Pentagons IT-systemer.

”Vi forstår det som almindelige mennesker, der arbejder med teknologier, og som udforsker, hvordan de kan bruges på nye måder. Vi kunne også kalde det ’do it yourself’-miljøer. Vi vil se på, hvad der egentlig foregår i disse miljøer, som også er ’do it together’-miljøer, fordi de arbejder sammen og hjælper hinanden i communities på nettet”, siger Kim Halskov.

”Jeg tror, vi kan blive udfordret af de grupperinger, der får ting til at ske på egen hånd. Et eksempel er steampunk-bevægelsen, der pynter teknologi, så det kommer til at se ud som om, det er udviklet for hundrede år siden. Fælles for nogle af disse græsrodsbevægelser er, at de er gode til at dokumentere deres byggeprocesser og deres designløsninger i de sociale medier”, siger Susanne Bødker.

Store perspektiver

PIT vil ikke blot studere brugerdeltagelse i digitalt understøttede miljøer udefra, men også gennem eksperimentelle interventioner forsøge at udfordre dem og pege på nye muligheder.

De nye interdisciplinære centre ved AU skal søge ny erkendelse, men Kim Halskov understreger, at denne erkendelse også skal være med til at ændre virkeligheden.

”Vi er jo ikke fremtidsforskere, men vi vil lave alternative designs og interventioner, der kan bruges til at undersøge, hvordan en fremtid kunne være. Nogle af disse kan vi så håbe andre dele af samfundet får lyst til at tage op eller blive inspireret af”, siger han.

”Vi ønsker at byde verden på tankeformer, hvor folk oplever, at teknologien kunne være lavet anderledes, og de selv kan være med til at skabe den", siger Susanne Bødker.

Fakta

PIT samler forskere fra fire discipliner på Aarhus Universitet:

Fra Institut for Æstetik og Kommunikation ved hovedområdet Arts

  • digital æstetik
  • interaktionsdesign

Fra Institut for Datalogi ved hovedområdet Science and Technology:

  • computermedieret aktivitet
  • ubiquitous computing og interaktion

PIT vil arbejde sammen med borgergrupper, kulturinstitutioner, offentlige myndigheder og private virksomheder. Metoder og resultater fra PIT skal inddrages som råstof i undervisningen på Aarhus Universitets uddannelser i datalogi, IT, informationsvidenskab og digital design.

Kontakt

Kim Halskov, centerleder og professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation
T: 8716 1982
M: 2899 2251
E:imvkhm@hum.au.dk

Susanne Bødker, centerleder og professor ved Institut for Datalogi
T:8715 6148
M: 4024 7988
E:bodker@cs.au.dk