Kandidatlinje for journalistbachelorer indstilles – cand.public. fortsætter

Aarhus Universitet har sammen med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole besluttet at lukke midlertidigt for optaget på den linje af kandidatuddannelsen i journalistik (cand.public.), som optager professionsbachelorer i journalistik. Uddannelsens anden linje, som optager studerende med bacheloruddannelse fra universitetet, fortsætter uændret.

Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Beslutningen om at lukke midlertidigt for optaget til den ene linje bunder i, at der er for få ansøgere:

”For at få det til at løbe rundt, skal vi helst optage cirka 25 studerende årligt på linjen ”Samfund, kultur og medier”. Men de seneste år har linjen kun kunnet tiltrække 15-20 studerende. Samtidig oplever vi en del frafald på uddannelsen, fordi de studerende får job,” siger centerleder Unni From fra Center for Journalistiske Universitetsuddannelser på Aarhus Universitet.

Cand.public. fortsætter

Uddannelsens anden linje ”Analytisk journalistik”, som optager studerende med en bacheloruddannelse fra universitetet, bliver ikke påvirket af beslutningen. Der optages fortsat omkring 50 studerende årligt. Det er således fortsat muligt at læse til cand.public. på Aarhus Universitet.

International uddannelse i Global Journalism

De studerende med professionsbacheloruddannelsen i journalistik har fortsat mulighed for at opnå en kandidatgrad på Aarhus Universitet:

”Vi har alternative uddannelsestilbud til de studerende, der har en journalistisk baggrund. De kan blandt andet blive optaget på vores internationale kandidatuddannelse "Erasmus Mundus Master – Journalism and Media and Globalisation", hvor man studerer et år i Aarhus og dernæst et år i enten Amsterdam, Hamborg, Swansea eller London,” siger Unni From.