Karrieretoning med efteruddannelse i IT-didaktisk design

Kim Haagen Mathiesen søgte ind på kandidatuddannelsen i IT-didaktisk design med et ønske om at ændre sin karriere som pædagog i retning af voksenundervisning og forskning. Uddannelsens design tillod ham at bibeholde både arbejdsplads og bopæl under studiet – i dag er han fortsat på sin gamle arbejdsplads i en ny stilling.

For Kim Haagen Mathiesen var motivationen for at søge ind på kandidatuddannelsen i IT-didaktisk design, at han gerne ville skifte spor i sin karriere som pædagog – konkret havde han et ønske om at beskæftige sig med voksenundervisning og forskning. Desuden havde det stor betydning for hans valg af netop uddannelsen i IT-didaktisk design, at den for en stor del foregår online.

“At uddannelsen foregår online gjorde for det første, at jeg kunne blive ved med at være bosiddende i Svendborg. For det andet gjorde det, at uddannelsen var mere fleksibel i forhold til tid. Vi kunne indrette gruppearbejde uafhængigt af tid og sted og faktisk bibeholde vores arbejde ved siden af studiet,” siger Kim Haagen Mathiesen.

Desuden fortæller han, hvordan designet af uddannelsen som en fortrinsvis online uddannelse betød, at gruppearbejde blev faciliteret på en måde og i en grad, som han ikke har oplevet på andre uddannelser. Det betød ifølge ham, at samarbejdet med de øvrige studerende fik mere fylde og kvalitet med stor betydning for uddannelsens udbytte.

Et online fuldtidsstudie

Dog lægger Kim Haagen Mathiesen vægt på, at selvom IT-didaktisk design er en online uddannelse, betyder det ikke, at man laver mindre end på andre uddannelser, og man skal ikke regne med at bruge mindre end 37 timer om ugen på skolearbejde.

“Når det er sagt, så opleves det som en utroligt god måde at studere på. Man får et tæt samarbejde med sin gruppe, og underviserne på studiet er engagerede i deres studerende – også udover hvad der kræves af dem i deres kontrakt. Det er varme mennesker, som tager hånd om deres studerende, og der er rum til, at man kan forfølge sine egne interesser inden for det IT-didaktiske felt,” uddyber han.

Karriereskift og iværksætteri

Efter at have færdiggjort sin kandidat er Kim Haagen Mathiesen blevet på sin tidligere arbejdsplads, men er gået ind i en stilling som akademisk medarbejder i stedet for pædagog.

“Her har jeg blandt andet brugt designmetoder og kvalitative metoder og viden om digitale medier fra studiet til at udvikle en ny praksis for dokumentation, hvor jeg har omlagt behandlingsplaner efter den internationale klassifikation ICF-CY og indført resultatmåling på behandlingspunkter,” fortæller han.

Han uddyber, hvordan forskellige konkrete designmetoder har været drivkraft for omlægningsprocessen og har dannet grundlag for at kunne inddrage kolleger i denne proces. Desuden fortæller Kim Haagen Mathisen, at han efter endt uddannelse har beskæftiget sig en del med at designe online kurser. Han har endda oprettet et firma, som designer online kurser for virksomheder og institutioner.

“Det er stadigvæk nyt og noget, jeg har ved siden af mit faste arbejde, men jeg håber, at det vil tage fart, da min passion inden for det IT-didaktiske felt, som jeg i øvrigt opdagede gennem uddannelsen, er online kurser,” afslutter han.

Hør Kim Haagen Mathiesen fortælle om efteruddannelsen i IT-Didaktisk design: