Kønsforskning til debat på Aarhus Universitet

Den 29. marts afholder Aarhus Universitet årskonference for dansk kønsforskning. Årskonferencen arrangeres i et samarbejde mellem Kvindemuseet, Foreningen for Kønsforskning i Danmark og Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet.

-Årskonferencen har fået status som et flagskib for dansk kønsforskning som en konference, der præsenterer den aktuelle danske kønsforskning. I år er temaet Køn & Rum. Hermed ønsker vi både at sætte fokus på det offentlige rum, på byens rum og på en række rumlige arenaer, hvor køn kan bidrage med nye perspektiver, fortæller lektor Christina Fiig, der er konferencekoordinator.

Den britiske professor Jane Rendell giver sin introduktion til feltet med et fokus på køn, rum og arkitektur, og direktøren for Danner Susanne Philipson taler om arbejdet med voldsudsatte kvinder og børn og om voldens kompleksitet.  Ellers er konferencen organiseret omkring fire workshops, som alle forholder sig til en rumlig dimension og køn:

-Vi har blandt andet en workshop om maskulinitet i TV-køkkenet og skal diskutere, hvordan brødrene Price både imiterer og ironiserer over den maskuline gourmetfigur, der kom frem i Danmark i 1960´erne. Og vi anlægger et kønsperspektiv på hospitaler og patienter med en workshop, hvor kønsforskning og praksis i sundhedsvæsnet kobles. Endelig har vi også en workshop om køn og medierum med fokus på journalistik, kilder og køn, der har været meget debat om på det seneste i danske dagblade, fortæller Christina Fiig.

100 forskere, studerende og praktikere deltager i årets konference, der som noget nyt – også præsenterer vækstlaget af fremtidige kønsforskere ved at give rum til præsentationer af nye specialer i et kønsperspektiv.

Overrækkelse af årets KRAKA-pris

I forbindelse med konferencen uddeles KRAKA-prisen til et aktuelt, nyskabende og enestående bidrag til kønsforskningen. Prisen er indstiftet med det formål at hædre en studerende, forsker eller forfatter, der har bidraget med noget nyskabende til dansk kønsforskning, med et pengelegat.

Se program og workshops

Lektor Christina Fiig