Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retorik har sin egen nationalistiske agenda, og det får konsekvenser for de tosprogede børn og unge. Sådan lyder kritikken fra lektor på DPU, Aarhus Universitet, Bergthóra Kristjánsdóttir.

Politikere ser bort fra al forskning og evidens, når det kommer til at afgøre, hvorvidt modersmålsundervisning er en opgave for den danske folkeskole. For den politiske retorik har sin egen nationalistiske agenda – og det i en grad, der får vidtrækkende konsekvenser for de tosprogede børn og unge, det handler om. Sådan lyder kritikken fra lektor på DPU, Aarhus Universitet, Bergthóra Kristjánsdóttir.