Lad os udnytte, at vi har lært noget

208 nye mastere – eller mestre, som de blev kaldt ved dimissionen på campus Emdrup – har DPU sendt ud i verden ved vintereksamen 2015/16 og sommereksamen 2016. Nu venter en ny opgave: at udnytte det, vi har lært, som en af de nye mestre sagde i sin tale til sine meddimittender.

En god del af dimittenderne var mødt op på hhv. Campus Emdrup den 18. august og Campus Aarhus den 19. august for at fejre deres nye status. Og der var glade og stolte smil både fra uddannelseskoordinatoren, underviserne, familie og kolleger og ikke mindst fra dimittenderne selv.

Uddannelseskoordinator for masteruddannelserne Jeanette Magne, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, gav udtryk for sin store glæde ved at undervise på masteruddannelserne:

”På masteruddannelserne får vi mulighed for at undervise i præcis det, som vi forsker i. Det er et privilegium. At undervise professionelle, voksne, erfarne erhvervsaktive giver desuden et fantastisk tilbageløb til vores forskning. Vi kan sammen med jer afprøve, diskutere og perspektivere vores forskningsresultater i jeres forskellige settings. Så I sætter spor i os, som vi forhåbentligt har gjort det i jer.”

Men det, Jeanette Magne ser som den største glæde, er dog at se dimittenderne med lidt bredere skuldre, end den dag de første gang mødte op til undervisning:

”Vores største glæde er dog at se jer gro og udfolde jer gennem uddannelsen. Når den lidt famlende usikkerhed I let kan føler over for det akademiske felt i jeres første tid på universitetet med både tiden, erfaringen og dedikeret arbejde udvikler sig til selvsikkerhed og virkelyst i forhold til at udfolde jeres potentiale i jeres praksisfelt. Det er næsten det bedste jeg ved.”

Ved arrangementet i Aarhus, fortalte Rebekka Bøgelund, som har afsluttet masteruddannelsen i positiv psykologi, at uddannelsen har betydet store ændringer i hendes liv:

”Jeg har både sat mine egne private relationer under lup, familie og børn og mig selv, men jeg har også fået lov til at dykke ned i en hel organisation og aktivt udnytte de værktøjer, vi har arbejdet med i masterforløbet for positiv psykologi. ”

I Emdrup fik dimittenderne også et par ord med på vejen fra en af deres medstuderende.

Frederik Ullerup, som har afsluttet Masteruddannelse i ledelse af uddannelsesinstitutioner, indledte sin tale med ordene:

”Kære alle mestre”

Frederik lagde ikke skjul på, at det ind imellem havde været hårdt:

”Jeg kan huske morgener i weekender, hvor uret ringede klokken 6.00, så der kunne blive læst et par timer inden familien stod op. Jeg kan huske lange nætter med kompendier i flotte farver. Spændende læsning, der af og til endte med en erkendelse af, at det ikke er altid man når at læse alting.”

Men han var heller ikke i tvivl om at det var et privilegium, at have fået lov at tage en masteruddannelse, og at han ville komme til at savne det.

”Lad os love hinanden, at glæden mange af os har oplevet, ved at tage os tid til at reflektere over vores egen virkelighed - vores jobmæssige hverdag - ikke stopper med afslutningen af uddannelsen. Lad os udnytte, at vi har lært noget. ”