Lærerrollen i gymnasiet skal revurderes

Forholdet mellem lærere og elever i gymnasiet har hidtil været genstand for meget lille opmærksomhed. Det råder en ny ph.d.-afhandling fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet nu bod på.

”Jeg har i min ph.d.-afhandling undersøgt sammenhængen mellem gymnasieelevers motivation og deres oplevelse af relationen til deres lærere, fortæller ph.d. Dorte Ågård, der er ansat i en forsknings- og udviklingsstilling ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDIM).

Hun har netop afsluttet sin ph.d.-afhandling om lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation og påviser her, hvor vigtig relationen til læreren er i forhold til elevernes motivation og læring.

”Der har ikke tidligere været ret meget fokus på elevernes daglige møde med lærerne, men lærerne bør rette blikket mod, hvad relationen til elever betyder, fordi stort set alt, hvad en lærer gør, fortolkes relationelt af eleverne, og elevernes motivation er et resultat af især forholdet til lærerne,” fortæller Dorte Ågård.

Mindre distance, tak!
Hun har i forbindelse med sin ph.d.-afhandling lavet casestudier i en htx-klasse og en hf-klasse baseret på observation af undervisning, videooptagelse af lektioner samt interview med lærere og elever. Afhandlingen behandler temaer som "skoletræthed" og koncentrationsproblemer, klasseledelse, lærerstrategier i forhold til elevers computerbrug og indretning af undervisningsrum og peger overordnet på, at eleverne har brug for relationer mellem lærere og elever, som er præget af mindre distance, end den de oplever i dag.

”Gymnasielærere har i dag en selvforståelse som faglærere. Det bliver ikke anset som en selvfølgelig del af lærerrollen at tage sig af elevers trivsel og at arbejde med den gode kontakt. Det bør der ændres på,” fortæller Dorte Ågård, der selv er uddannet cand. mag. i dansk og engelsk og i en årrække har været ansat som lektor og uddannelsesleder i gymnasiet. Hun mener med afsæt i konklusionerne fra sin afhandling, at gymnasielærere bør revurdere lærerrollen, og at pædagogikum følgelig bør revideres, så ny motivations- og relationsteori også bliver en naturlig del af den teoretiske ballast.

Afhandlingen udgives på forlaget Systime

Dorte Ågård
Center for undervisningsudvikling og digitale medier
mail: dagaard@tdm.au.dk