Litterært topnavn besøger Aarhus

Den bosnisk-amerikanske forfatter Aleksandar Hemon taler på Aarhus Universitet den 6. november.

I sit foredrag ”The Making of the Lazarus Project” vil Hemon tale om sin bog fra 2008 ”The Lazarus Project”, der også er oversat til dansk. Bogen er både en fortælling om mordet på en ung immigrant i Chicago i 1908 og en skildring af en nutidig rejse tilbage dybt ind i det Østeuropa, hvor Hemon også selv har rødder. Forelæsningen er åben for alle og finder sted i Lille Sal, Kasernescenen, Langelandsgade 139, kl. 14.15-16.00.

Aleksandar Hemon, født 1964, har modtaget prestigefyldte priser som PEN/W. G. Sebald Prisen og et MacArthur Foundation Grant, og han har ofte skrevet i ”The New Yorker”. Han er en af de mest velskrivende forfattere af sin generation, der med både patos, humor og fantasi skriver om store emner, der har præget hans eget liv. Både konflikterne på Balkan i 1990’erne og oplevelserne som immigrant i Chicago spiller således en markant rolle i hans bøger.

Novellesamlingen ”The Question of Bruno” og et andet hovedværk, romanen ”Nowhere Man” fra 2002, er også oversat til dansk. I marts 2013 udkommer ”The Book of My Lives”. Hemon har desuden engageret sig i at udbrede kendskabet til europæisk litteratur, der har svært ved at finde læsere uden for hjemlandet. Siden 2010 har han således redigeret en årlig antologi ”Best European Fiction” med bidrag fra alle dele af Europa.

For mere information se memory.au.dk eller kontakt lektor Mads Rosendahl Thomsen (litmrt@hum.au.dk eller 31141419)