Markant fremgang for Arts på anerkendt rankingliste

Arts går 26 pladser frem på netop offentliggjort rankingliste. Fra sidste års nummer 91 – til plads nummer 65 i år.

Times Higher Education (THE) offentliggør hvert år i oktober rankingslister - blandt andet for fagområder over de 100 bedste universiteter. Det primære formål med rankingen er at give studerende et værktøj til at vurdere, hvor det er godt at studere. Og Arts er kravlet godt op af listen fra sidste år og lander i år på en 65. plads.

Inden offentliggørelsen er Arts blevet målt på 13 parametre, som er inddelt i fem grupper: 1. Forskning 2. Undervisning 3. Citationer 4. Internationalisering 5. Eksterne midler fra industrien, og det er særligt inden for internationalisering og citationer, Arts markerer sig positivt.

- Jeg glæder mig over, at den positive tendens viser, at det store arbejde på fakultetet for forskning og internationalisering, lønner sig, siger dekan Johnny Laursen.

Fakta om Times Higher Education

Times Higher Education (THE) offentliggør hvert år i oktober rankinglisten THE World University Rankings over de 400 bedste universiteter. Der udarbejdes også rankinglister for fagområder, som offentliggøres hvert år i oktober/november over de 100 bedste universiteter. Det primære formål med rankingen er at give studerende et værktøj til at vurdere, hvor det er godt at studere.

Rankinglisten måler på forskellige indikatorer, som er inddelt i fem grupper.

1. Forskning
2. Undervisning
3. Citationer
4. Internationalisering
5. Eksterne midler fra industrien

Fakta om Arts

Faculty of Arts blev oprettet i 2011, da det tidligere Humanistiske Fakultet, Teologiske Fakultet og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole fusionerede. Arts er dermed blevet et af Nordeuropas største forsknings- og uddannelsesmiljøer, der beskæftiger sig med menneskets kulturelle og sociale udtryks- og praksisformer.

Faculty of Arts beskæftiger ca. 750 fuldtids videnskabelige medarbejdere og har ca. 15.000 studerende. Arts har ca. 250 indskrevne ph.d.-studerende.

dekan Johnny Laursen
mail: dekan.arts@au.dk