"Mine børn har også haft melorme med i børnehaven til at dele ud af"

Andreas Lieberoth har en faglig baggrund inden for psykologi. Han har netop publiceret et eksperiment, som handler om at gøre os klogere på, hvordan man får folk til at spise ækle ting som for eksempel insekter.

Foto: Colourbox

-Det lugter først lidt hengemt, men du lukker øjnene og tænker på fædrelandet, putter det i munden, og du kan høre, det knaser. Det er lidt ligesom små skaller med lidt fedt indeni. Ligesom små sprøde, porøse flæskesvær," lyder det fra adjunkt Andreas Lieberoth.

Han beskriver her sin egen oplevelse med at spise et insekt. Selv mener han, at man hurtigt vænner sig til smagen og følelsen. Derfor har han også selv prøvet at spise flere forskellige typer af insekter. Han ved, at man lige skal pille vingerne af en græshoppe først, fordi de er lidt skarpe at få ned i halsen, men så er de også lækre - særligt stegte græshopper. At spise insekter er, ifølge den insektspisende forsker, nemlig ikke mere ulækkert end at spise en halv grillmåge.

-Mine børn har også haft melorme med i børnehaven til at dele ud af," fortæller Andreas Lieberoth videre, og det med insekter er han blevet en del klogere på gennem et nyt videnskabeligt eksperiment, der er lavet sammen med socialpsykolog Niels Holm Jensen.

Kvalme og adr-effekt

De to forskere har netop publiceret artiklen - "We will eat disgusting foods together." Artiklen er baseret på et eksperiment, hvor 251 danske studerende svarede på en masse spørgsmål om deres forhold til insektføde og efterfølgende også fik mulighed for at prøvesmage insekter. Efter tilbuddet om prøvesmagning af ristede melorme, blev de igen stillet nye spørgsmål om deres tilgang til den "klamme" mad.

- Studiet handler i høj grad om sociale normer - hvis vi får folk til at tro, at sociale normer i rummet, situationen, gruppen, er på en bestemt måde, kan det ændre på folks adfærd. Det mest overraskende for os var, at folks iboende grunde til at synes, at insekter er ækle, ikke betød det store. Først havde mange sagt, at de ikke ville spise insekterne, men da prøvesmagningen gik i gang, sagde de fleste "ok - så skidt da". Og det uanset hvad vi havde målt om deres indstilling til insekter som fødevare inden," fortæller Andreas Lieberoth.

Tidligere studier har, ifølge ham, vist, at jo nemmere man får kvalme eller adr-effekt, jo hurtigere er man også til at have fordomme om fremmede mennesker eller reagere med irrationel aversion mod politikere fra et parti, man ikke holder med.

-Men vores studie viser, at situationen kan overtrumfe forudindtagethed, uanset om de er kulturelle eller individuelle. Der er teorier om, at vi som art har lært at være bange for dyr med mange ben, fordi de ofte er giftige eller mider, fordi de lever i forrådnede madvarer. Derfor var noget af det, vi blev interesseret i også kampen mellem situation, evolutionær arv og kultur - for i nogle kulturer kan man godt og med god grund være bange for en levende edderkop, men også spise den om nødvendigt," fortæller Andreas Lieberoth.

Resultat giver håb for detailhandel og fødevarebranchen

De to forskere, der elsker at lave eksperimenterende forskning, og begge har stor faglig interesse for psykologiske adfærdsændringer, drømmer derfor også om at lave det samme studie bare med mere insektlignende mad. Deres eksperiment koncentrerede sig denne gang om melorme, og det var unge mennesker, der deltog i eksperimentet. I et nyt eksperiment kunne de godt tænke sig at sammenligne populationer - eller at sætte boder op og lave et eksperiment i et discountsupermarked versus en gourmetrestaurant.

Det gode ved deres seneste eksperiment og måske også fremtidige eksperimenter, er, ifølge Andreas Lieberoth, at de har det, han kalder "real world impact", fordi viden om psykologi og holdningsdannelser inden for feltet, også på sigt kan gøre Danmark til et mere bæredygtigt sted at leve.

-Det eksperiment, vi har lavet denne gang, er relevant for detailhandel og fødevarebranchen bredt - og længere ud giver det også håb om, at madindustrien kan overtrumfe forudindtagethed, hvis de skaber situationer, hvor man for eksempel ser insekter ved siden af almindelig mad som kød, pasta og brød. Men det er faktisk også relevant for folk, der bare gerne vil prøve det til deres næste middagsselskab. Prøv at servere de skøre insekter, for forskningen peger på, at du kan få dine gæster til at prøve dem, særligt hvis du bare aftaler med to-tre andre gæster, at de skal gøre det og se ud, som om de nyder det," lyder det fra Andreas Lieberoth.

Velbekomme!

Læs hele artiklen, "We will eat disgusting foods together", som er skrevet med ph.d. Niels Holm Jensen. Artiklen er publiceret i  "Food Quality and Preference".

Yderligere information

Andreas Lieberoth, adjunkt DPU og IMC