Mød CUDiM på Danmarks Læringsfestival 2019

I foråret er Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) endnu en gang at finde på Danmarks Læringsfestival, der i år sætter fokus på teknologiforståelse. Foruden to oplæg på festivalens konference om computational thinking og digitale kompetencer vil CUDiM bidrage med forskningsbaseret viden inden for en række felter, der berører teknologi, pædagogik og didaktik.

Danmarks Læringsfestival er en årlig begivenhed, der samler undervisere, konsulenter, studerende, pædagoger og ledere fra hele landet til dage med undervisning i fokus. I år sker det under overskriften teknologiforståelse, og som gæst vil du have mulighed for at blive opdateret på den nyeste viden og erfaringer inden for læring, teknologi i undervisningen og teknologiforståelse. Festivalens udstillingsområde og konference giver både mulighed for at blive inspireret af dygtige oplægsholdere og skabe netværk med folk fra hele uddannelsessektoren.

Festivalens konference sætter fokus på praktiske erfaringer, politiske initiativer, forskningsresultater og den øgede brug af it i uddannelsessystemet. Her er CUDiM repræsenteret af både Lektor Rikke Toft Nørgård, forskningsprogramleder Christian Dalsgaard og udviklingskonsulent Mette Brinch Thomsen.

Rikke Toft Nørgård lægger en anden vinkel på teknologiforståelse ved at tale om Computational Thinking i et humanistiske perspektiv, mens forskningsprogramleder Christian Dalsgaard og udviklingskonsulent Mette Brinch Thomsen vil præsentere resultaterne fra aktionsforskningsprojektet DiDaK (Digital Dannelse og Kompetenceudvikling i gymnasieskolen), hvori der har været fokus på at afdække, hvordan digitale kompetencer fra gymnasiereformen implementeres i lærernes praksis.

Teknologiforståelse på alle uddannelsesniveauer

Rikke Toft Nørgård er lektor ved CUDiM og arbejder særligt med uddannelsesdesign, teknologiunderstøttet undervisning og uddannelsesfilosofi. På konferencen holder hun oplæg under titlen “Humanistisk teknologipraksis: Om teknologiforståelse og Computational Thinking i de humanistiske fag”. Oplægget tager afsæt i hendes deltagelse i IGNITE-projektet; et initiativ, hvor deltagere fra videregående uddannelser og den kreative industri sammen har skabt nytænkende online undervisningsforløb på tværs af humaniora og naturvidenskab.

Mens Rikke Toft Nørgård særligt har fokus på teknologiforståelse på de videregående uddannelser, har Christian Dalsgaard og Mette Brinch Thomsen siden 2017 arbejdet med digital dannelse i gymnasieskolen. I aktionsforskningsprojektet DiDaK har de sammen med et forskerteam og fem deltagerskoler indsamlet og udforsket gymnasieskolernes erfaringer med de digitale kompetencer, som er skrevet ind i gymnasiereformen. Sammen med de deltagende gymnasielærere har forskerteamet udviklet en række pædagogiske formater til udbredelse i hele gymnasiesektoren

Udover disse oplæg om teknologiforståelse, og hvilke forskellige udfordringer og muligheder det medfører forskellige steder i uddannelsessystemet, byder konferencen også på interessante oplæg fra undervisningsminister Merete Riisager og uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers samt en paneldebat med Ole Sejer Iversen, Anne Boie Johannesson, Sahra-Josephine Hjorth, Abdel Aziz Mahmoud og moderator Camilla Mehlsen.