Ny debatbog om multikulturalisme får stor international opmærksomhed

Emnet for bogen er højaktuelt i en tid, hvor der tales om en ny Muhammedkrise. Derfor er der også bud efter forfatterne i udlandet

Stjernfelt diskuterer multikulturalisme i det estiske kulturministerium

– Filmen på Youtube om ”The innocence of Muhammed” er nærmest blevet en ’Muhammedkrise 2’, og den passer ind i hele diskussionen om, hvad multikulturalisme kan være, og ikke kan være. I bogen analyserer vi ’Muhammedkrise 1’, og det kan måske også kaste lys også over forskelle og sammenfald i krisen denne gang.

Det forklarer professor i semiotik Frederik Stjernfelt, der sammen med forfatter Jens-Martin Eriksen har skrevet bogen ”The Democratic Contradictions of Multiculturalism”. Bogen om multikulturalismens faldgruber har senest udløst et interview og en anmeldelse i den amerikanske internetavis The Huffington Post, der har over 43 millioner læsere om måneden.

Derudover har Frederik Stjernfelt blandt andet været gæst i radionyhedsmagasinet The John Batchelor Show, og han har været taler på konferencer med forskere og EU-parlamentarikere i Italien og hos kulturministeriet i Estland.

Mindre kultur, mere fodbold

Bogen udkom på dansk som ”Adskillelsens politik” i 2008, men findes nu også på engelsk og fransk. Stjernfelt og Eriksen kritiserer i bogen ideen om en ’hård multikulturalisme’, forstået som når hensynet til flere kulturer i samme land fører til indskrænkninger af demokratiet og til en ulighed for loven, der er bestemt af ens kultur.

Til Huffington Post forklarer Stjernfelt, at man heller ikke bør overvurdere, hvor meget ’kultur’ der er i reaktionerne på filmen om Muhammed:

–Kultur er trods alt kun én af mange faktorer, der skaber vores individuelle identitet – ligesom etnicitet, klasse, køn, seksuel orientering, uddannelse, geografisk oprindelse, måske også vores foretrukne popgruppe, fodboldhold, politiske overbevisning eller livsanskuelse.

Der overfor minder han om, at:

–Det er en mærkelig reduktion at tro, at alle de forskellige dele af ens identitet snarere kommer fra kulturen end fra den enkeltes frie overvejelser og valg.

For offentligheden

Det er ikke første gang, at Frederik Stjernfelt og Jens-Martin Eriksen skriver en bog, der skal sætte gang i den offentlige debat. Men selvom den adskiller sig fra den mere snævre semiotiske forskning, håber Frederik Stjernfelt alligevel, at bogen kan tjene et vigtigt akademisk formål:

–Vores bog henvender sig til offentligheden, men den er samtidig baseret på akademiske dyder. Der er en tradition for, at universitetsansatte forskere samtidig kan fungere som offentlige intellektuelle. Det er vores håb for bogen, at den både er i stand til at blande sig i den akademiske diskussion af "multikulturalisme" i politisk filosofi og statskundskab – og til at spille ind i den almindelige diskuterende offentlighed i Vesten, hvor bogens emner i disse år står højt på dagsordenen.