Nye undervisningsmoduler understøtter kompetencer til internationalisering af uddannelse

Uddannelsesudviklere fra syv europæiske universiteter har gennem de seneste år arbejdet på udviklingen af en række undervisningsmoduler for uddannelsesudviklere, der beskæftiger sig med internationalisering af uddannelse. Modulerne understøttes af en nyudviklet kompetenceprofil for uddannelsesudviklere, og alle ressourcerne gøres gratis tilgængeligt d. 13. juni, når projektet afsluttes ved en konference på University of Freiburg.

På torsdag d. 13. juni rejser Stacey Cozart fra CUDiM til Freiburg for at deltage i konferencen “From Experience to Expertise: Educational Quality at Universities for inclusive international Programmes”. Konferencen markerer afslutningen på EQUIIP-projektet - Et Erasmus+ projekt med fokus på internationalisering af videregående uddannelser og den øgede kulturelle og sproglige diversitet blandt undervisere og studerende, der følger med.

Internationalisering af uddannelse beriger universiteterne med forskellige sprog, kulturer og kompetencer. Den øgede diversitet stiller nye krav til undervisere på universitet. Udover deres kernefaglighed skal de mestre færdigheder i forhold til internationalisering, undervisning og læring. Det er netop den udfordring EQUIIP-projektet søger at imødekomme.

Sammen med uddannelsesudviklere fra seks andre universiteter i Europa har Stacey Cozart arbejdet med at udvikle en række undervisningsmoduler for uddannelsesudviklere, der beskæftiger sig med internationalisering af uddannelse. Undervisningsmodulerne skal danne baggrund for efteruddannelse for uddannelsesudviklere, der arbejder med internationalisering. I forbindelse med konferencen d. 13. juni bliver alle ressourcer fra projektet frit tilgængelige, hvorefter de skal ud og leve i forskellige uddannelsessammenhænge.

International kompetenceprofil for uddannelsesudviklere

Udover undervisningsmodulerne bidrager projektet med en international kompetenceprofil for uddannelsesudviklere, der beskæftiger sig med internationalisering, undervisning og læring. Den nye kompetenceprofil bygger på allerede eksisterende kompetenceprofiler for undervisere på videregående uddannelser samt relevant forskning på området. Det er en ny udvikling, der ifølge Stacey Cozart kan fungere som en benchmark for udviklere inden for området.

“Gennem projektet har vi udviklet en international kompetenceprofil for uddannelsesudviklere. Den beskriver de kompetencer, en uddannelsesudvikler skal opøve i arbejdet med internationalisering af uddannelse. Via modulerne kan uddannelsesudviklere begynde at opnå kompetencerne”, forklarer Stacey Cozart, der til daglige arbejder med internationalisering på Aarhus Universitet. Sammen med Karen M. Lauridsen og Ole Lauridsen fra Center for Undervisning og Læring repræsenterer hun Aarhus Universitet i projektet.

Kulturel diversitet

Udviklerne i projektet har ikke blot arbejdet med internationalisering. De har også mærket det i deres eget samarbejde, fortæller Stacey Cozart: “Vi har været en meget forskelligartet flok, der har arbejdet på projektet. Vi er forskellige både i vores sproglige og kulturelle baggrunde og i vores ekspertiseområder og konkrete arbejdsopgaver. Den forskellighed har vi brugt meget konstruktivt i vores udviklingsarbejde i projektet. Det er afgørende, idet materialer skal bruges i forskellige lokale uddannelsessammenhænge i Europa”.

Til konferencen på University of Freiburg mødes holdet af udviklere for sidste gang i forbindelse med EQUIIP-projektet. Her vil de præsentere både undervisningsmodulerne og kompetenceprofilen, der bliver lagt frit tilgængeligt i forbindelse med konferencen. Følg med på hjemmesiden, hvis du er interesseret i at læse mere om kompetenceprofilen og de nye undervisningsmoduler.