Nyt center for humanistisk miljøforskning

Humaniora skal gøre os klogere på fortidens, nutidens og fremtidens miljøudfordringer i et nyt center ved Aarhus Universitet.

Centerleder Felix Riede

Centre for Environmental Humanities (CEH) ved Aarhus Universitet vil involvere discipliner som historie, religionsvidenskab, litteraturvidenskab, etik, arkæologi, antropologi og uddannelsesvidenskab i at gøre os klogere på miljøændringernes mange facetter.

”Vi står i dag overfor store miljøudfordringer, der fylder i politik og hos befolkningen. Derfor giver det mening at kigge tilbage i historien og lære af, hvordan mennesker tidligere har reageret på miljøudfordringer, og hvordan det er kommet til udtryk i kulturen. Miljøet i ganske bred forstand spiller også en stor rolle i nutidens etiske, personlige og politiske dilemmaer og kommer kraftigt til udtryk i vores tanker om fremtiden. Den forskning vil vi skabe rammerne for i CEH,” fortæller Felix Riede, der er lektor i arkæologi ved Aarhus Universitet og leder af det nye center.

CEH vil samle humanistiske miljøforskere fra Aarhus Universitet, der hidtil har arbejdet selvstændigt.

Fakta

Centre for Environmental Humanities (CEH) er indtil videre finansieret via Institut for Kultur og Samfunds nye centersatsning og åbnes med et seminar den 27. februar 2017.

Centerleder Felix Riede
T: +4587162083