Open Online Course i danmarkshistorie til alle interesserede

Afdeling for Historie og Klassiske Studier samt danmarkshistorien.dk har netop modtaget en bevilling fra Spar Nord Fonden til udarbejdelse af et Open Online Course i Danmarks historie. Kurset vil give alle interesserede adgang til en nyudviklet danmarkshistorie på universitetsniveau via hjemmesiden danmarkshistorien.dk.

Med en bevilling på kr.  574.825,- fra Spar Nord Fonden kan arbejdet med udviklingen af et frit tilgængeligt e-kursus i danmarkshistorie for alvor gå i gang. Kurset udvikles i samarbejde med CUDiM, så det indgår som en del af historieuddannelsen på Aarhus Universitet, men det bliver samtidig frit tilgængeligt for alle interesserede.

Kurset kommer til at bestå af et nyskrevet værk om Danmarks historie udarbejdet af en række af afdelingens ansatte og redigeret af Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen. Dertil bliver der udarbejdet filmede miniforedrag med afdelingens ansatte samt mere tematiske korte film om emner på tværs af kronologien. Hertil kommer en række quizzer, hvor man kan teste sin nye viden, samt en stor del af det kildemateriale og de leksikonartikler, som danmarkshistorien.dk har i forvejen, for dem, der vil dybere ned i danmarkshistorien.

Materialet vil i første omgang blive udarbejdet i en dansk version, men det er hensigten også at udgive det på engelsk. Kurset kommer til at udnytte, at Afdeling for Historie og Klassiske Studier i forvejen har danmarkshistorien.dk, der er landets førende portal for forskningsformidling om danmarkshistorie, hvilket vil give gode muligheder for at nå bredt ud med kurset i såvel dansk som engelsksproget sammenhæng.

Mette Frisk Jensen, leder af danmarkshistorien.dk
Mail: hismfj@cas.au.dk