Aarhus Universitets segl

Potentialer i korte og åbne læringsforløb diskuteres til konference på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet agerede for nylig medværter for den internationale EADTU-konference Blended and Online Learning, der i år satte fokus på integreringen af digitale medier i undervisningen på tværs af forskermiljøer. På konferencens anden dag blev der særligt sat fokus på online undervisning og potentialerne i korte og åbne læringsforløb.

I dagene op til efterårsferien fyldtes Aulaen på Aarhus Universitet med forskere fra hele Europa, som var mødt op for at sætte fokus på og diskutere blended learning og online undervisning. På konferencens anden dag blev der med fire keynotes under titlen “Continuous Professional Development by Short Learning Programmes and MOOCs” særligt sat fokus på online undervisning og potentialerne i korte og åbne læringsforløb.

De fire oplægsholdere præsenterede nye og meget forskellige perspektiver på emnet, og da dagen var omme, havde tilhørerne fået indblik i, hvordan korte og åbne læringsforløb både kan anvendes på universiteterne i forbindelse med blended learning og i erhvervslivet med fokus på kontinuerlig læring hos de ansatte. Et gennemgående tema i oplæggene og en af de store udfordringer, som blev nævnt i forbindelse med online uddannelse, var værdinormering af korte, åbne læringsforløb. Desuden blev det høje frafald på online uddannelser diskuteret.

Kan frafaldne studerende være aktive studerende?

Et fællestræk for mange MOOCs (Massive Open Online Courses) er et meget højt frafald i deltagere i løbet af et læringsforløb - de såkaldte drop-outs. Netop denne gruppe af deltagere var omdrejningspunktet i Christian Dalsgaards, forskningsleder ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, oplæg. Han satte bl.a. fokus på, hvordan de deltagere, der falder fra, alligevel får noget ud af deres deltagelse i kurserne.

“Hvis vi er interesserede i ‘the massiveness of MOOCs’, bør vi se på drop-outs’”, forklarede Christian Dalsgaard og uddybede: “At gennemføre forløbet er ikke det eneste frugtbare udfald, der kan være af MOOCs. Der er andre muligheder forbundet med at deltage”. Ifølge ham peger meget på, at mange af dem, der kan klassificeres som drop-outs bruger MOOCs på andre måder, end studerende traditionelt bruger undervisning og uddannelse.

“De studerende, vi klassificerer som ‘passive’, forholder sig faktisk ofte aktivt til indholdet i kurset, idet de bruger indhold fra kurset i deres egen praksis”, var en af Christian Dalsgaards pointer. For rigtig mange af dem, vi klassificerer som drop-outs, handler deres deltagelse i MOOCs i langt højere grad om at hente inspiration til deres egen praksis og søge viden om et givent emne, mere end det handler om at gennemføre. 

Værdi og potentiale i MOOCs

Ligesom Christian Dalsgaard understreger præsident for EADTU 2018, Liz Marr, at nye undervisningsformer både skaber værdi og nye potentialer men også nye udfordringer. Hun satte i sit oplæg fokus på de udfordringer der er forbundet med manglen på værdinormering af korte, åbne læringsforløb.

Liz Marr ser i sit arbejde en tendens til, at mange, blandt andet virksomheder og politikere, ikke forstår, hvilken værdi online uddannelser som MOOCs og SLPs (Short Learning Programmes) har sammenlignet med mere traditionelle uddannelses- og undervisningsformer. Virksomheder fokuserer, ifølge hende, primært på at ansætte folk på baggrund af, om de har diplomer fra højere uddannelser. Dermed går virksomhederne glip af kvalificeret arbejdskraft, der har specialiseret sig gennem eksempelvis SLPs og MOOCs.

“Koncepter såsom MOOCs medvirker til en ændring i den måde hvorpå, vi leverer og arbejder med undervisning. Derfor må vi også have endnu skarpere fokus på, hvilke problemstillinger der er på spil i forhold til værdinormering, og hvordan vi kan give dem en værdi, der er relaterbar på tværs af landegrænser. Det er en vigtig del i at udnytte det fulde potentiale af disse undervisningsformer”, sagde hun blandt andet.  

På baggrund af Liz Marrs fokus på værdinormering og Christian Dalsgaards diskussion af frafald på korte, åbne læringsforløb, står det klart, at en væsentlig pointe er, at hvis vi vil have det optimale ud af de nye uddannelsers potentiale, må vi også være villige til at tænke uddannelse og undervisning på nye måder. 

Læs mere: