Professor Ning de Coninck-Smith vinder pris for årets historiske bog

Barndom og arkitektur – Rum til danske børn i 300 år blev den 23. februar 2012 kåret til årets historiske bog af Dansk Historisk Fællesråd. Bogen er skrevet af professor m.s.o. Ning de Coninck-Smith i samarbejde med fotografen Jens Bygholm.

"Der har været en utrolig velvilje og interesse overfor bogen. Det er fantastisk, at en bog, som handler om noget hidtil overset, det levede hverdagsliv for børn og hverdagens betydningsfulde banaliteter, nu har fået en plads i danmarkshistorien", siger Ning de Coninck-Smith

”I syv velfortalte kapitler behandler Ning de Coninck-Smith den arkitektur, der er blevet skabt specielt til børn gennem det 20. århundrede: asyler, sanatorier, børnehaver, legepladser og naturligvis skoler. Centralt i den smukt tilrettelagte bog står illustrationerne, og især Jens Bygholms (1949-2010) fotografier åbner læserens øjne for de æstetiske værdier i de huse, som for mange blot er nedslidte institutioner”, skriver nomineringskomiteen i Dansk Historisk Fællesråd.

Det er ikke alene pædagogik og arkitektur, der er emnet. I bogen trækkes et komplekst sæt af tråde mellem arkitekturen, skiftende syn på børns opdragelse og de samfundsmæssige forandringer, som Ning de Coninck-Smith selv betegner som en art arkitekturkulturhistorie.

Læs mere om Barndom og arkitektur – Rum til danske børn i 300 år hos Dansk Historisk Fællesråd her

Prisen for årets historiske bog er på 35.000 kr. og Ning de Coninck-Smith er den første kvindelige historiker, som har modtaget prisen. Ning de Coninck-Smith er dr. phil og professor m.s.o. og har modtaget flere priser for sin forskningsmæssige indsats. Hun har igennem en lang årrække forsket i både skolens og barndommens historie og leder for tiden forskningsprojektet Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år. Projektets formål er udarbejdelsen af en ny dansk skolehistorie, som omfatter tiden fra før reformationen og frem til i dag.

Fakta om Ning de Coninck-Smith

• Professor m.s.o. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
  • Ansat på DPU siden 2002, og har tidligere været ansat på Syddansk Universitet og på Danmarks Lærerhøjeskole
  • Født i 1953