Psykolog-autorisation kan ikke opnås på tre et halvt år

Aarhus Universitet har konkluderet, at universitetet ikke kan etablere et uddannelsesforløb på tre et halvt år i psykologi, der kan føre frem til autorisation som psykolog. Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi giver mulighed for job i PPR uden autorisation.

Aarhus Universitet har undersøgt muligheden for at levere et uddannelsesforløb, der skulle give læreruddannede adgang til på kortere tid at opnå den samme autorisation som psykologer, der har gennemført den femårige psykologiuddannelse (cand.psych.).

Ønsket var, at forløbet skulle bestå af en toårig kandidatuddannelse og en masteruddannelse på halvandet år. Universitetet har efter en grundig undersøgelse afklaret, at et sådant forløb på grund af tidsrammerne ikke vil kunne leve op til de specifikke krav, der stilles for at opnå autorisation.

Pædagoger, lærere og andre har fortsat mulighed for at efteruddanne sig inden for psykologi ved at tage en toårig kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi (cand.pæd.). Kandidater i pædagogisk psykologi får ikke psykolog-autorisation, men de får kompetencer, der betyder, at de f.eks. kan arbejde i skolernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR), eller med uddannelsestilrettelæggelse, ledelse og meget andet. I september 2013 startede 272 nye studerende på uddannelsen.

Tidligere var det på den daværende Danmarks Lærerhøjskole muligt at tage en treårig uddannelse, som gav adgang til autorisation. Uddannelsen blev afviklet, efter at lærerhøjskolen blev omdannet til Danmarks Pædagogiske Universitet, og de sidste cand.pæd.-kandidater med en psykologisk-pædagogisk kandidatuddannelse og autorisation blev således uddannet i 2004. I 2007 fusionerede Danmarks Pædagogiske Universitet med Aarhus Universitet.