Solskin og samtaler ombord

Der var fuldt hus (eller dæk) til begge Arts’ arrangementer ved Folkemødet på Bornholm i sidste uge.

”De vilde 1970’ere og de borgerlige 1980’ere” blev vendt med Mogens Lykketoft og Birgitte Lundholdt.
Om lørdagen var emnet ”Hvad skal legen gøre godt for?”

På AU’s forskningsskib AURORA havde professor Thorsten Borring og lektor Niels Vium Olesen fra Historie fredag besøg af tidligere skatteminister Mogens Lykketoft (S) og tidligere Industri- og energiminister Anne-Birgitte Lundholdt (K). Med udgangspunkt i historikernes prisbelønnede dobbeltudgivelse om danske ministeriers historie 1972-1993 gik samtalen på ”De vilde 1970’ere og de borgerlige 1980’ere”. De to politikere fortalte anekdoter og kom med betragtninger om tiden under hhv. Anker Jørgensen og Poul Schlüter. 1970’erne og 80’erne blev diskuteret som politiske forandringsårtier præget af jordskredsvalg og parlamentarisk opbrud, oliekriser med udsigt til afgrundens rand, forsøg på borgerlig genopretningspolitik, fodnoter, tamilsag og en tabt EU-afstemning. Og de tidligere ministre gav begge udtryk for at være tilfredse med at have været ”i kløerne” på Olesen og Olesen, som efter deres mening har leveret et stykke fremragende historieskrivning. – Og skulle I mangle nogle detaljer, kan I læse dem i mine erindringer, som udkommer til efteråret, bemærkede Mogens Lykketoft i tråd med den gode stemning. Dekan Johnny Laursen, der som bekendt selv er samtidshistoriker, moderede samtalen.

Lørdag var emnet ”Hvad skal legen gøre godt for?” – med deltagelse af et bredt panel på tværs af fakultetet. Lektor Stine Liv Johansen (IKK), lektor Lars Geer Hammershøj (DPU) og centerleder Andreas Roepstorff (Interacting Minds Centre, IKS), forsøgte kritisk, legende og i diskussion med Bo Stjerne Thomsen (Global chef for forskning, LEGO-fonden), Louise Overgaard (Chef for Internet Week Danmark og formand for Coding Pirates) og Rasmus Kolbe (aka Lakserytteren) at svare på:  ”Er leg altid godt, og hvad med de grimme lege?”, ”Hvis legen er vigtig, hvordan fremmer man så leg, og kan man måle børns leg?”, og ”Hvordan kan legen motivere til og gøre læring effektiv?”. Hovedkonklusionen lød, at legen er vigtig, fordi den giver gode liv og er kilde til kreativitet og innovation, som bliver afgørende på fremtidens arbejdsmarked. Og desuden at leg og dannelse er blevet centrale begreber i loven om dagtilbud og bekendtgørelsen for læreplanstemaer; mens leg er blevet det nye sort inden for design; ligesom den legende tilgang vinder frem i Erhvervslivet. Som Lakserytteren sagde: ”Jeg ansætter ikke kedelige mennesker i min virksomhed – de skal kunne lege”.