Sommerferielæsning: Hvad skal du læse i ferien?

Sommeren er allerede over os, og for mange betyder det lange dage på stranden eller terrassen. Hvad end du er til solvognen eller lænestolen i sommerhuset, er god læsning et must. Og hvis du gerne vil bruge sommeren på at blive lidt klogere på undervisning og teknologi, så har vi et par gode bud.

Foto: CUDiM

Formålsdrevet uddannelse og undervisning

Thomas R.S. Albrechtsen, Søren S.E. Bengtsen, Stefan Ting Graf, Tina Bering Keiding, Lea Lund, Alexander von Oettingen, Pantelis M. Papadopoulos, Hanne Fie Rasmussen, Hanne Balsby Thingholm, Ane Qvortrup (Red.)

Frederikshavn: Dafolo Forlag

Et aktuelt og godt indspark til diskussionen om, hvad formålet og målet for uddannelse og undervisning er i dagens Danmark. Bogen kommer omkring mange perspektiver på centrale problematikker i uddannelsessystemet og behandler alt fra målbeskrivelser over dannelse i uddannelse til metakommunikation i undervisningen.

Kan købes her

LOM Jubilæumsnummer - 10 år med Læring og Medier i Danmark

Tidsskriftet Læring & Medier (LOM)– nr. 21 - 2019

Mikkel Godsk, Christian Dalsgaard, Lillian Buus og Inger-Marie F. Christensen (Red.)

I Jubilæumsnummeret af tidsskriftet Læring og Medier har redaktører og forfattere valgt at sætte fokus på en række temaer inden for teknologi og medier i undervisningen, der har været markante i de ti år, der er gået. Du får naturligvis også bud på den nyeste viden om de udvalgte temaer, som er:

• E-læringsplatforme
  • Sociale medier
  • Video i undervisningen
  • Open education and open resources (OER, MOOC, PLE)
  • Spil og gamification
  • Learning design
  • Virtuelle verdener og VR/AR

Kan læses her

Kollektiv akademisk vejledning - fra forskning til praksis

Af Helle Merete Nordentoft, Helle Hvass og Kristina Mariager-Anderson, redigeret af Helle Merete Nordentoft, Helle Hvass og Kristina Mariager-Anderson, med bidrag af Søren Smedegaard Bengtsen, Anne Smedegaard og Sarah Damgaard Warrer

Aarhus: Aarhus Universitetsforlag

Bogen er et konkret hjælpeværktøj eller inspirationskatalog til dig, der arbejder med kollektiv akademisk vejledning. Bogen skriver sig ind i en kontekst, hvor kollektiv vejledning er kommet på dagsordenen som følge af en kombination af reformer på uddannelse og vedholdende krav til kvaliteten af uddannelse.

Kan købes her