To ph.d.-studerende modtager rejselegat til videre forskning

De to ph.d.-studerende, Rasmus Kjærboe og Lars Frølund, modtager begge et rejselegat på 150.000 kroner fra Købmand Herman Sallings Fond, der hvert år uddeles til særligt ambitiøse studerende, der samtidig har et internationalt mindset.

Rasmus Kjærboe
Lars Frølund

Rasmus Kjærboe er til dagligt ph.d.-studerende på kunsthistorie på Aarhus Universitet, hvor han undersøger private kunstsamlinger fra første halvdel af 1900-tallet, der siden er blevet til offentlige museer. Rasmus Kjærboe vil bruge rejselegatet på et forskningsophold i USA til at afslutte sit projekt.

”USA er indbegrebet af kunstsamlernes land, hvor man kan se helt nye måder at udstille og anvende kunst på og se de allerstørste variationer inden for historiske og nutidige museer. Et forskningsophold i USA vil også give mig mulighed for at mødes med betydningsfulde forskere  og adgang til vigtige biblioteker, forskningsinstitutioner og den museologiske afdeling på New York University. Med udlandsopholdet håber jeg at få ny viden og nye vinkler på et historisk område, der har haft stor betydning for de institutioner og den kunstforståelse, vi har i dag,” siger han.

Lars Frølund fokuserer på strategi og ledelse

Lars Frølund fra Center for Entreprenørskab og Innovation undersøger i sit ph.d.-projekt de strategiske og ledelsesmæssige forudsætninger for succesfulde samarbejder imellem universiteter og større virksomheder. For at undersøge det har Lars Frølund indgået aftale med en stor international industrivirksomhed, der har et af verdens mest udviklede programmer for samarbejder med universiteter.

”Virksomheden har givet mig adgang til at foretage kvalitative studier af deres samarbejder med universiteter som MIT og UC Berkeley. Det er en helt unik mulighed, der indebærer forskningsophold i blandt andet München og USA, hvor jeg blandt andet skal følge de ledere, der forhandler om nye innovationsprojekter med de strategiske samarbejdsuniversiteter,” fortæller Lars Frølund.