Tv-slagtningens pædagogik

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om slagtninger i et pædagogisk perspektiv. Med parteringen af giraffen Marius og kendiskokkes macho-slagtninger på tv er slagtningen rykket ind i pædagogik og medier. Men sætter vi slagtningerne ind i en ramme af autenticitetsromantik og machokultur? Og hvad er læringspotentialet?

I februar 2014 demonstrerede en lille gruppe mennesker på en plads i Lissabon. Foran dem lå en tøjdyrsgiraf på et hvidt lagen. Omkring giraffens hals var der sprøjtet rød maling. De demonstrerede imod en offentlig ’henrettelse’ i Danmark. Købehavns Zoo havde nemlig få dage før skudt giraffen Marius med en riffel og herefter parteret kroppen foran havens gæster, hvorefter den døde dyrekrop var blevet kastet for løverne.