Udvikling af efteruddannelsestilbud for erfarne ph.d.-vejledere på tværs af danske universiteter

Meget erfarne ph.d.-vejledere har været en overset gruppe, når det gælder efteruddannelse. Nu får de et efteruddannelsestilbud tilpasset dem, hvor fokus bl.a. er på karrierevejledning og internationalisering.

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier har i samarbejde med Syddansk Universitet, Københavns Universitet og Aalborg Universitet fået tildelt midler fra Statens Center for Kompetenceudvikling (SCK) til et projekt med titlen ”Nyudvikling af seminarer for meget erfarne ph.d.-vejledere”.

Der er tale om et kompetenceudviklingstilbud, som ikke før har eksisteret i Danmark.

På hovedparten af de danske universiteter i dag er uddannelse af ph.d.-vejledere sat i system i form af frivillige kurser af 2-4 dages varighed. Men det er en generel erfaring blandt kursuslederne, at det ofte er de mindre erfarne vejledere, der søger om deltagelse i kurserne.

En mulig forklaring på dette er, at vejledere med mange års erfaring og med forskningsledelsesopgaver dels har brug for andre udviklingsformater end traditionelle kurser, og dels har brug for at blive udfordret og få sparring på andre områder end nye vejledere.

Derfor udvikles nu et avanceret efteruddannelsestilbud, hvor mål, indhold og undervisningsform er afstemt målgruppen af erfarne vejledere.

Tilbuddet vil have form af en seminarrække i efteråret 2013. På seminarerne vil der blive taget emner op af mere strategisk og organisatorisk art, ligesom der vil blive arbejdet med særlige emner som internationalisering, karrierevejledning, rekrutteringsstrategier og forskningsmiljøer.

Seminarerne udvikles og gennemføres af det nationale Netværk for udvikling af ph.d.-vejledning (NUP), som har medlemmer fra blandt andet AU, SDU, KU og AAU. Netværket ledes af Gitte Wichmann-Hansen, lektor på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Arts, Aarhus Universitet.

Bevillingen fra SCK udgør 350.000 kr.

Spørgsmål vedr. projektet kan rettes til Gitte Wichmann-Hansen, e-mail: gwhansen@tdm.au.dk