Universitetet: Kun adgang for voksne!

Godt 1100 nye studerende har netop taget hul på en bachelor- eller kandidatuddannelse på DPU. Se stemningsbilleder fra studiestarten og læs institutleder Claus Holms velkomsttale: 'Universitetet: Kun adgang for voksne!'

I uge 35 startede 198 nye studerende på bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab på DPU, Aarhus Universitet - 99 i Aarhus og 99 i Emdrup.

Samtidig gik 905 nye studerende i gang med en af de 10 pædagogiske kandidatuddannelser. Flest på pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi og generel pædagogik med hhv. 239, 149 og 124 nye studerende. Alle 10 uddannelser oprettes både i Aarhus og Emdrup, bortset fra didaktikuddannelserne i matematik og materiel kultur samt den engelsksprogede Anthropology of Education and Globalisation, der kun udbydes i Emdrup.

Brug for voksenansvar i en ungdomsepidemi

Institutleder på DPU, Claus Holms fest- og velkomsttale til de nye studerende handlede om universitetet som et sted, hvor unge og deres undervisere må insistere på, at studerende bliver behandlet som unge voksne mennesker.

I dag forbinder vi – både som enkeltindivider og som samfund – ofte fremtiden med frygtsomhed. Lykken for den enkelte er at holde sig ung, og samfundsnyttigt er det at holde sig i ungdommelig udvikling.

Derfor er der en tendens til at udskyde det at blive voksen og færdigudviklet længst muligt. Og en del af denne tendens er at forsøge både at blive ung hurtigt og at holde sig ung så lang tid som muligt. Vi befinder os midt i en ungdomsepidemi, hvor der er brug for at tage voksenansvar.  I sin tale giver Claus Holm bud på, hvordan universitetet og de studerende kan  tage voksenansvar.

Læs Claus Holms velkomsttale: Universitetet: Kun adgang for voksne (pdf)

Se stemningsbilleder fra studiestart på Campus Emdrup