Foredrag i Dansk Ægyptologisk Selskab

GLYPTOTEKETS ÆGYPTISKE SAMLING: Den nyere historie, v. Tine Bagh, Ph.d., Museumsinspektør, Glyptoteket

Torsdag 20. februar 2020,  kl. 17:30 - 18:30

Sted

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, bygn. 1414, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C

Sal 1 før 1912 med kister og Anubis i centrum

Dansk Ægyptologisk Selskab og Antikmuseet inviterer til foredrag om Glyptotekets ægyptiske samling

Historien om tilblivelsen af den ægyptiske samling på Glyptoteket gennem samarbejdet mellem brygger Carl Jacobsen og ægyptologen Valdemar Schmidt er velkendt ligesom de vigtige bidrag fra den verdensberømte arkæolog W.M.F. Petries udgravninger.

Foredraget præsenterer den mindre kendte nyere historie, bl.a. den lille, men betydningsfulde, Amarnasamling. Persongalleriet inkluderer Danmarks første kvindelige ægyptolog og museumsinspektør, Maria Mogensen, der efterfulgte Schmidt, samt hendes efterfølger Otto Koefoed-Petersen, der også var jurist og i en kort periode arbejde som politifuldmægtig samtidig med, at han passede sin stilling som museumsinspektør.

Glyptotekets populære ’mumiekælder’ kom til i 1996 under museumsinspektør Mogens Jørgensen, og på den måde hænger samlingens historie sammen med bygningens historie.

Mødetid er kl. 17.20. Vær venligst præcis, da døren låses! Antikmuseet holder åbent fra kl. 16.30. Alle er velkomne og foredraget er gratis. Dansk Ægyptologisk Selskab hjemmeside: www.daes.dk