Ærkefjender og bedstevenner

Forholdet mellem Danmark og Tyskland har gennem historien været præget af både konflikt og samarbejde. Aarhus Universitet sætter det dansk-tyske forhold til debat på MatchPoints Seminar d. 23.-25. april 2020 – mød blandt mange andre den amerikanske historiker og debattør Anne Applebaum og udenrigsminister Jeppe Kofod. Tilmeldingen til konferencen er nu åben.

Ærkefjender og bedstevenner. Danmark og Tyskland har historisk set haft et stormfuldt og omskifteligt forhold. Konferencen MatchPoints Seminar 2020 på Aarhus Universitet sætter fokus på det dansk-tyske forhold – historisk, kulturelt, økonomisk og politisk:

”Det dansk-tyske forhold er i høj grad relevant at diskutere i 2020. Både Danmark og Tyskland har en nabointeresse i at udvikle et tæt forhold som fundament for mødet med de større og bredere udfordringer, EU og Europa står over for i den nærmeste fremtid: Brexit, nyprotektionisme, flygtninge- og migrantstrømme og påtrængende klimaudfordringer. Disse temaer vil alle blive behandlet på konferencen,” siger professor i historie Thorsten Borring Olesen, der er faglig leder af MatchPoints Seminar 2020.

2020 er dansk-tysk kulturelt venskabsår og markerer blandt andet 100-året for Genforeningen. MatchPoints Seminar 2020 taler ind i denne sammenhæng.

Faglige spydspidser, kulturelle oplevelser og folkeligt arrangement
Konferencen får besøg af en lang række forskere og debattører, blandt andre den amerikanske historiker og debattør Anne Applebaum, professor Astrid Erll fra Goethe University Frankfurt, professor Harold Marcuse fra University of Santa Barbara, professor Marcel Fratzscher (DIW Berlin), udenrigsminister Jeppe Kofod, generalsektretær for EU’s Ministerråd Jeppe Tranholm-Mikkelsen samt ambassadørerne fra Danmark og Tyskland.

MatchPoints Seminar 2020 henvender sig til alle, der interesserer sig for danske, tyske og europæiske forhold, hvad enten man er forsker, fra erhvervslivet, embedsmand, gymnasielærer, studerende eller borger.

De faglige sessioner på konferencen kører i fire spor, hvor det er muligt at vælge sig ind på det eller de spor, man finder mest interessant: Historie, kultur, økonomi/grøn vækst og politik.

MatchPoints Seminar 2020 byder også på musikalske oplevelser i Musikhuset, og man kan desuden tilmelde sig et folkeligt arrangement om lørdagen med en række korte oplæg på dansk om den dansk-tyske historie krydret med currywurst og tysk specialøl.

MatchPoints Seminar 2020 arrangeres i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og Folkeuniversitetet med støtte fra Goethe Instituttet, ambassaderne i Danmark og Tyskland, Salling Fondene, Carlsbergfondet og Jyllandspostens Fond.

Læs mere om MatchPoints Seminar og tilmeld dig

Om MatchPoints Seminar
Siden 2007 har Aarhus Universitet afholdt sit internationalt anerkendte MatchPoints-seminar, som samler forskere, debattører, embedsmænd og politikere til forskningsdiskussion og debat om store og væsentlige samfundsrelaterede emner. Konferencen har en åben profil og tiltrækker også almindeligt interesserede borgere.