Moesgaard Museums årlige studenterudstilling bliver digital

Hvert år udformer kommende antropologer fra Aarhus Universitet en studenterudstilling på Moesgaard Museum. På grund af Coronakrisen har de studerende dog været nødt til at tænke kreativt. Derfor bliver den årlige studenterudstilling en digital oplevelse, der starter den 23. juni.

Studenterudstillingens logo

Den årlige udstilling fra Aarhus Universitets antropologistuderende kommer i år til at omhandle temaet Reparation. Men grundet Coronakrisen flytter udstillingen fra Moesgaard Museums bonede gulve til hjemmesiden www.repairexhibit.dk. Hjemmesiden bliver, ifølge de studerende, en interaktiv oplevelse, der udfordrer de besøgende til at reflektere over menneskets evige forsøg på at reparere.

Reparationer i alle størrelser

Hjemmesiden vil tage fat på en bred vifte af reparationer. Derfor vil den fremvise alt fra små humoristiske hverdagsreparationer til store reparationer, der beskæftiger sig med vores sind, samfund, krop og miljø. Ifølge de studerende vil hjemmesidens brugere forhåbentlig få et bredere perspektiv på reparationer. En reparation er meget mere en blot et forsøg på at fikse noget ødelagt. Reparationer findes nemlig i alle former og farver, og de kan være kreative, udfordrende, destruktive og frustrerende. På hjemmesiden vil du blandt andet kunne få indblik i et aktivistisk bofællesskab, besøge en tatoveringsshop, og se hvordan hverdagens mennesker kan fikse næsten alt med lappeløsninger.

En ny type udstilling

Selvom dette års studerende ikke får mulighed for at følge i de tidligere studerendes fodspor, er de stadig optimistiske over deres udstilling:

Det er selvfølgelig en smule ærgerligt, at vi ikke har mulighed for at benytte Moesgaard Museums udstillingspladser i år. Men jeg er ikke i tvivl om, at folk vil finde det nye format spændende og underholdende. I modsætning til den traditionelle museumsoplevelse, vil vi være i stand til at inddrage lyde, billeder, videoer og interaktivitet på nye og unikke måder. Fortæller Martin, andetårsstuderende, BA. antropologi, Aarhus Universitet.

Udstillingen vil især benytte det digitale format til at fokusere på interaktivitet og brugerinddragelse. Alle kan bidrage til udstillingen på Instagramsiden @lappeloesninger, hvor du kan uploade billeder af sjove reparationer, som vil indgå i udstillingen. Herudover vil hjemmesiden være interaktiv, så de besøgende bliver udfordret til at udforske udstillingen. Ifølge de studerende vil denne udstilling forhåbentlig vise, at digitale udstillinger kan være lige så levende og spændende som fysiske udstillinger.

Et stort puslespil

Det har dog ikke været gnidningsfrit at udforme udstillingen. Ligesom resten af Danmark har universiteterne været lukket på grund af Coronakrisen:

Det er svært nok at få over 60 mennesker til at arbejde sammen om en udstilling på Moesgaard Museum. Men at få over 60 mennesker, der kun kan mødes online, til at arbejde sammen om en hjemmeside er en udfordring af en helt anden kaliber. Det er et kæmpe puslespil, der virkelig kræver disciplin og hårdt arbejde. Fortæller Alberte, udstillingskoordinator og andetårsstuderende, BA. antropologi, Aarhus universitet.

Om Moesgaard Museums studenterudstilling

Den årlige studenterudstilling er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Moesgaard Museum. Den startede oprindeligt med små plakater, som de studerende hængte op på museet. Dog er den i løbet af de sidste fem år blevet større og større. I dag er den en unik tradition, der giver de studerende mulighed for at formidle deres viden til den bredere befolkning.

Udstillingens hjemmeside: www.repairexhibit.dk

Instagramside for udstillingen: @repair_exhibit

Facebook begivenhed: https://www.facebook.com/events/640557519863209/?active_tab=about

Instagramside for lappeløsninger: @Iappeloesninger