Nye viceinstitutledere på Institut for Kultur og Samfund

Institutleder Bjarke Paarup har udpeget to nye viceinstitutledere. Professor Andreas Roepstorff og lektor Marie Vejrup Nielsen ser frem til at blive en del af institutledelsen.

Institut for Kultur og Samfund får to nye viceinstitutledere for henholdsvis Forskning samt Personale og Kommunikation. Det er to erfarne forskere inden for hvert deres fagområde med betydelig ledelseserfaring, der fremover skal tage aktivt del i ledelsesarbejdet på instituttet.

Institutleder Bjarke Paarup fortæller:

”Når vi på IKS vælger at udpege to viceinstitutledere for henholdsvis Forskning samt Personale og Kommunikation sker det primært for at fremtidssikre organisationen og den gode udvikling, som instituttet er inde i. Det er vigtigt at sikre kontinuiteten – og den fortsatte vigtige prioritering af begge disse områder – også i overgangen til et kommende ledelsesskifte. Marie Vejrup Nielsen og Andreas Roepstorff er stærke og dynamiske kapaciteter inden for de felter, som de kommer til at varetage viceinstitutlederansvaret for. Jeg er meget glad for, at de vil påtage sig opgaven, og jeg er sikker på, at de på en inddragende måde vil bidrage til at styrke organisationen og nytænke de områder, som de hver især får særligt ansvar for.”

Den nye viceinstitutleder for personale- og kommunikationsområdet ser da også meget frem til at kunne være med til at præge området.

”Jeg bliver viceinstitutleder for personale- og kommunikationsområdet. Det handler både om hele ansættelsesområdet, men også om at bidrage til at sikre kommunikation og samarbejde på instituttet som helhed. Det er jo en ny stilling, og indholdet i stillingen vil i høj grad også blive formet af de strategier, som instituttet udvikler. Jeg er selv meget interesseret i at være med til at sætte fokus på, hvordan vi som forskere, undervisere og administratorer kan få et godt samarbejde i hverdagen,” fortæller Marie Vejrup Nielsen, der officielt tiltræder den 1. januar 2021.

Samme dag tiltræder også Andreas Roepstorff, som viceinstitutleder for forskning:

”Forskningen ved IKS er fantastisk, den berører fortid, nutid og fremtid, natur og kultur, i det store og i det små. De seneste år har der været en kraftig vækst, blandt andet på grund af bevillinger fra andre steder end de Frie Forskningråd og de ’klassiske’ humaniorafonde. De kompetencer, vi har på IKS, er særdeles relevante i forhold til en række komplekse problemer, som kræver interdisciplinære tilgange. Jeg håber som viceinstitutleder for forskning  at kunne bidrage til at understøtte nye initiativer og satsninger, gerne på tværs af afdelinger og centre. Jeg er stolt over at komme med i institutledelsen og glæder mig til komme i gang,” fortæller Andreas Roepstorff, der sideløbende fortsætter arbejdet som centerleder for Interacting Minds Centre.

Marie Vejrup Nielsen fortsætter som lektor på religionsvidenskab med undervisning og forskning, mens lektor Henrik Reintoft Christensen tager over på posten som centerleder ved Center for Samtidsreligion.