Professor Isabelle Torrance modtager Victor Albeck-prisen 2021

Professor Isabelle Torrance tildeles Victor Albeck-prisen for hendes bidrag til udviklingen af forskningsfeltet ”Classical Reception Studies”.

Foto af Birthe Vembye

Isabelle Torrance startede sin forskerkarriere på Aarhus Universitet med et 3-årigt fellowship på AIAS, der har haft stor succes med at tiltrække højt kvalificerede internationale forskere. Siden blev hun ansat som professor på Engelsk, hvor hun har opbygget forskningscentret ”Classical Influences and Irish Culture”, som er støttet af en ERC–bevilling fra opholdet på AIAS.

”Som ny i Danmark og på Aarhus Universitet er det en stor ære at være blevet udvalgt som modtager af årets Victor Albeck-pris. At vinde denne pris som forsker inden for humaniora betyder meget, fordi det viser, at humanistisk forskning er værdsat på Aarhus Universitet," fortæller dette års modtager af Victor Albeck-prisen, Isabelle Torrance.

Isabelle Torrances forskergruppe arbejder med at vise, hvordan den klassiske litteratur approprieres i Irland og forbindes med aktuelle konflikter. Et perspektiv, der inkluderer postkoloniale, multilingvistiske og feministiske vinkler. Projektet oparbejder blandt andet en database, der muliggør ny, interdisciplinær forskning inden for klassisk og moderne litteratur. Herved bidrager Isabelle Torrance til udviklingen af et nyt forskningsfelt, Classical Reception Studies.

Professor Isabelle Torrance har en baggrund som klassisk filolog og kombinerer således den filologiske tradition med forskning i den rolle, antikkens klassiske kultur spiller i moderne europæisk historie.

Isabelle Torrance er en original og produktiv forsker, der allerede har publiceret syv bøger og en række artikler. Hendes evne til at skabe synergi mellem klassiske studier og moderne historie gør hende også til en efterspurgt forelæser blandt internationale fagfæller og i den brede offentlighed.

"På Afdeling for Engelsk er vi stolte over, at Isabelle Torrance modtager den nye Victor Albeck-pris. I den korte tid hun har været på afdelingen, og på trods af pandemien, har hun allerede skabt et energisk og spændende forskningsmiljø. Isabelles forskning inden for ”Classical Reception Studies” bygger på elementer, som i mange år har været centrale i afdelingens profil, især irske og postkoloniale studier. Desuden har den klassiske tradition en kæmpe vedvarende relevans i engelske studier og humaniora i det hele taget, uanset om man taler om litteratur, sprog, eller kultur og samfund,” lyder det fra afdelingsleder Dominic Rainsford.

Læs mere om prisuddelingen

Fakta om Victor Albeck-prisen

Victor Albeck-prisen er en ny pris fra Aarhus Universitets Forskningsfond, der anerkender yngre talentfulde forskere, der har bidraget markant til deres forskningsfelt. Modtageren af ​​prisen får ud over anerkendelsen tildelt en pris på 100.000 kr.

Professor Isabelle Torrance -  AIAS Former Fellow
Institut for Kommunikation og Kultur - Engelsk