To DPU-forskere får Sapere Aude-bevillinger for 12 mio. kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond

To DPU-forskere er blandt de syv forskere fra Aarhus Universitet, der netop er udnævnt til Sapere Aude-forskningsledere med en samlet bevilling på ca. 43 mio. kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond i ryggen. DPU-lektor Katja Brøgger skal lede et forskningsprojekt om ny-nationalisme inden for universitetspolitik, mens DPU-lektor Søren Smedegaard Bengtsen skal lede et projekt om de humanistiske forskningsuddannelsers bidrag til samfundet.

Med Sapere Aude-bevillingerne til de to DPU-forskere kommer der ekstra blus på de videregående uddannelser som forskningsområde på DPU. Katja Brøggers Sapere Aude-projekt, der har modtaget knap 6,2 mio. kr., sætter fokus på ny-nationalisme inden for det universitetspolitiske område i Europa.

Katja Brøgger er desuden en af de fem kvindelige forskningsledere Danmark, der i forbindelse med sin Sapere Aude-bevilling har fået en ekstra bevilling fra Inge Lehmann-programmet. Bevillingen på godt 4,3 mio. kr. går til et forskningsprojekt, der indgår som en integreret del af hendes Sapere Aude-projekt, men med særligt fokus på Storbritannien og Brexit.

Sapere Aude-forskningsprojektets titel er: ’Asserting the Nation: Comparative studies on the rise of neo-nationalism in higher education’ og består altså af to dele: ‘The case of continental Europe’ og ‘The case of the United Kingdom and Brexit’.

Søren Smedegaard Bengtsens Sapere Aude-projekt, der har modtaget knap 6,2 mio. kr., har titlen ’Research for impact. Integrating research and societal impact in the humanities PhD’ og undersøger altså, hvordan sammenhængen mellem de humanistiske ph.d.-uddannelser og deres samfundsmæssige bidrag kan øges.

Formålet med Sapere Aude-bevillingerne er at styrke dansk forskning bredt inden for alle videnskabelige hovedområder. Formålet med Inge Lehmann-programmet er at styrke talentudviklingen i dansk forskning ved at fremme en mere ligelig kønssammensætning af forskningsmiljøerne i Danmark.

Katja Brøgger, lektor ved DPU, Aarhus Universitet

E: kb@edu.au.dk