Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Silkeborg-virksomhed fik nye løsningsforslag fra Arts-studerende

Tirsdag den 8. oktober arbejdede 100 Arts-studerende på højtryk i Silkeborg for at finde løsninger på aktuelle problemstillinger i Silkeborg-virksomheder. Det er anden gang Aarhus Universitet og Silkeborg Kommune samarbejder om at invitere studerende til Silkeborg og sidste års succes har betydet, at der har i år været stor interesse fra virksomheder og organisationer om at deltage.

11.10.2019 | Charlotte Møller Nygaard

Vinderholdet. Maja Sejerskilde fra Litteraturhistorie (tv) og Line Forsberg Kristensen fra Nordisk (th). Foto: Charlotte Møller Nygaard

Vinderholdet. Maja Sejerskilde fra Litteraturhistorie (tv) og Line Forsberg Kristensen fra Nordisk (th). Foto: Charlotte Møller Nygaard

De studerende arbejder hårdt på deres cases i CampusHuset i Silkeborg. Foto: Charlotte Møller Nygaard

De studerende arbejder hårdt på deres cases i CampusHuset i Silkeborg. Foto: Charlotte Møller Nygaard

Der bliver øvet på livet løs inden der skal pitches for dommerpanelet. Foto: Thomas Moeslund

Der bliver øvet på livet løs inden der skal pitches for dommerpanelet. Foto: Thomas Moeslund

De tre indledende vinderhold klar til at pitche på den store scene. Foto: Charlotte Møller Nygaard

De tre indledende vinderhold klar til at pitche på den store scene. Foto: Charlotte Møller Nygaard

I konkurrence med 100 medstuderende vandt Maja Sejerskilde fra Litteraturhistorie og Line Forsberg Kristensen fra Nordisk med deres løsningsforslag til virksomheden Constructa A/S i Silkeborg. Vinderteamet havde lavet et forslag til, hvordan virksomheden Constructa kan præsentere sig selv og deres services, så de adskiller sig fra konkurrenterne.

Mennesker i fokus

Constructa er en virksomhed med rådgivende ingeniører og arkitekter, der afdækker behov og skaber løsninger for både offentlige instanser, private personer, foreninger og organisationer. De deltog i Stay Relevant med et ønske om at bryde med de gængse markedsføringsstrategier og få et bud på hvordan de kan profilere sig med fokus på mennesker og trivsel – i stedet for på bygningers fremtoning. De studerende fra Aarhus Universitet foreslog virksomheden at arbejde med deres målgrupper på en ny måde, og at lave et markant anderledes onlineunivers, hvor det er brugernes oplevelse af livet i bygningen der er i centrum.

- Jeg synes at det var virkelig fedt at opdage, at de ting vi har lært på vores tilvalg og vores hovedfag faktisk kan omsættes til noget praktisk. At opleve, at dét vi har lært allerede det første år på universitetet kan omsættes til noget nogen kunne have lyst til at betale for – og at vi så tilmed er gode til det, det er da virkelig, virkelig fedt, fortæller Maja Sejerskilde fra Litteraturhistorie.

Vi kan faktisk noget

De studerende oplevede konkurrencen som meget relevant og sjov, fordi de arbejdede med konkrete cases, der gav et indblik i, hvordan de kan få deres akademiske kompetencer i spil på arbejdsmarkedet.

- Jeg tager en masse god erfaring med hjem. Jeg har ikke prøvet det her før, så det var fint at være i den situation. Det var dejligt at møde de virksomheder som stod for casene og rent faktisk få noget feedback på dét, vi havde lavet. Og at finde ud af at ens idéer kan noget i virkeligheden. Det var helt vildt godt at få noget respons på, fortæller Jakob Sjursen fra Filosofi.

Det kan Line Forsberg Kristensen fra Nordisk også bekræfte:

- Noget af det bedste ved at være med i case competition er at få bekræftet, at det man godt kunne tænke sig at lave, og det man nu har gjort en indsats for at vise man kan måske kan føre til en praktikplads en dag, fortæller hun med et løftet visitkort.

Dyrker de gode relationer

Også i Silkeborg kommune glæder de sig over dagens case competition, og opbakning fra virksomhederne, fordi det sætter fokus på centrale dagsordener for Silkeborg Kommune.

- Vi vil gerne hjælpe vores lokale virksomheder og organisationer med at få ny viden og nye ideer til udvikling af deres forretning og virke. Med en case competition kommer de mange universitetsstuderende til Silkeborg med den nyeste viden og friske input til, hvordan vi kan tænke nyt og udvikle os, fortæller borgmester Steen Vindum. 

Dertil supplerer udviklingskonsulent Tessa Salling: 

- Vi er meget glade for samarbejdet med Aarhus Universitet. Afholdelsen af Case Competition giver anledning til nogle spændende møder og relationer mellem vores lokale virksomheder/organisationer og de studerende fra Aarhus Universitet. Vi oplevede sidste år, at eventen var en rigtig positiv oplevelse for både vores virksomheder og de studerende. Ud over relationerne, så kom der også nogle gode løsningsforslag på virksomhedernes udfordringer, hvoraf nogle af dem faktisk blev implementeret umiddelbart efter eventen. De gode erfaringer fra sidste år har givetvis medvirket til, at vi i år har oplevet en større interesse for at deltage og fået flere tilmeldinger fra lokale virksomheder og organisationer.


Fakta

Konkurrencen blev afholdt 7 og 8. oktober 2019. 7. oktober præsenterede den lokale entreprenør Lasse Chor fra firmaet Happy 42 de studerende for metoden Design Thinking og for, hvordan man kan lave en effektfuld pitch. 8. oktober tog de studerende i busser til CampusHuset i Silkeborg, hvor de en hel dag arbejdede med deres case og præsenterede den for de deltagende virksomheder.

Arts arbejder målrettet på at skabe stærke relationer til eksterne samarbejdsparter, blandt andet i gennem case-competitions og andre karrierefremmende aktiviteter for studerende. Næste aktuelle event er erhvervskonferencen High Tech - Human Leadership hvor vi sætter fokus på humanistisk ledelse og etik den 4. december 2019.

Uddannelse, Erhverv, Studerende, Arts